Tuesday, December 28, 2010

Syair Imam al-Syafie

Saudaraku, ilmu itu tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan enam perkara Akan aku terangkan dengan penjelasan yang jelas kecerdikan, kesungguhan, ketekunan, kecekalan, bersama dengan guru dan masa yang panjang.
(terjemahan masih belum tepat).

Alhamdulillah, sehari suntuk saya berpeluang untuk mendengar syarahan atau perkongsian dari Dr. Afifi al-Hakiti. Berdasarkan sebuah syair Imam as-Syafie beliau menerangkan kepada hadirin berkenaan sikap atau sifat yang seharusnya kita miliki sebagai seorang penuntut ilmu. Syair yang saya maksudkan adalah bukan sebagaimana yang tertulis dalam gambar di atas. Namun ada sedikit persamaan. Menurut Dr. Afifi, ada pelbagai riwayat atau versi syair yang diungkapkan tersebut. Entry ini akan menjelaskan syair sebagaimana yang dijelaskan oleh Dr. Afifi, tidak sebagaimana syair yang diungkapkan seperti dalam gambar tersebut.

Akal yang sejahtera (aqlu salim)
Menurut Dr. Afifi, akal merupakan kurniaan Allah s.w.t kepada manusia untuk mengenali-Nya. Oleh sebab itu, haram hukumnya untuk seseorang itu merosakkan akal yang dikurniakan kepadanya. Contohnya dengan mengambil syabu, dadah, arak dan sebagainya. Ia membuatkan akal menjadi tidak waras sedangkan akal itu sebenarnya adalah umpama satelit untuk mengenal Allah.

Semangat / Kesungguhan
Semangat atau kesungguhan untuk memperoleh ilmu ini perlu disertai dengan niat yang betul dan ikhlas dalam melakukannya. Sebagai penuntut ilmu, kita perlu ingat bahawa semakin banyak kita tahu, semakin besar tanggungjawab yang perlu kita pikul.

Miskin (Iftikarun = miskin dengan ilmu)
Sifat sebegini akan melahirkan jiwa yang sentiasa berkehendak kepada ilmu. Sebagai seorang penuntut, sifat mengikut resmi padi perlu ada dalam diri. Semakin berisi, semakin tunduk menyembah bumi. Sebagaimana para ulama selalu menjelaskan 'semakin aku tahu, semakin banyak aku tahu perkara yang tidak aku tahu'. Walau bagaimanapun, Prof Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas telah menjelaskan bahawa mengikut resmi pada tidak bermakna sebagai seorang yang berilmu kita tidak bercakap atau tidak ke hadapan kerana jika 'padi' tidak ke hadapan, 'lalang' akan ambil tempat 'padi'*.

Ghurbatun (negara asing)

Sebagai penuntut kita seharusnya tidak menjadi sebagaimana katak di bawah tempurung. Perlu keluar melihat negara orang. Merantau dan sebagainya. Memang benar. Berada di negara sendiri atau persekitaran sendiri akan membuatkan pemikiran kita menjadi sempat. Sebaliknya jika kita merantau melihat negara orang, kita akan belajar sesuatu yang baru tentang kehidupan dan secara tidak langsung ia memberi pengalaman baru kepada kita. Pengalaman juga adalah sebahagian daripada ilmu.

Taklimul Ustaz (Belajar dengan guru)

Sehebat manapun kita, kita perlu mencari guru untuk kita mempelajari sesuatu ilmu.

Tuluz Zaman (Masa yang panjang)
Masa yang panjang bermaksud kesihatan yang baik. Menurut Dr. Afifi, kesihatan perlu dipelihara dengan baik melalui pemakanan dan sebagainya.


*Niza kata dah lama 'lalang' ambil tempat 'padi'.
Memang betul pun kan? So janganlah biarkan 'lalang' terus menerus ambil tempat 'padi'.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...