Monday, May 16, 2011

al-Quran dan Nyanyian


Mukjizat Nabi Musa a.s yang mampu menukar tongkatnya menjadi ular dengan izin Allah s.w.t untuk mengalahkan sihir yang telah dilakukan oleh tukang sihir-tukang sihir Firaun amat bersesuaian kepada masyarakat pada zaman tersebut. Keadaan ini berlaku kerana sihir merupakan ‘mainan’ masyarakat pada zaman tersebut.

Nabi Muhammad s.a.w pula memiliki al-Quran yang telah dijamin oleh Allah s.w.t akan terpelihara sehingga ke hari Kiamat juga amat bersesuaian sekali kerana pada zaman tersebut penyair-penyair amat disanjungi. Sehingga apabila wahyu-wahyu Allah s.w.t diturunkan orang kafir Quraisy percaya ia bukanlah ciptaan manusia. Tetapi akibat sombong dan keegoan mereka mereka mengatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah seorang tukang sihir.

Al-Quran yang merupakan muskjizat terbesar Rasulullah s.a.w ini sebenarnya bukan sahaja sebagai petunjuk tetapi juga sebagai hiburan penenang jiwa. Dapat kita perhatikan dunia pada hari ini amat mengagungkan para penyanyi kerana kelunakan suara mengalunkan bait-bait lirik lagu yang dicipta. Jika diqiaskan pada zaman Rasulullah s.a.w, penyanyi-penyanyi ini boleh disamakan dengan penyair-penyair. Tetapi yang membezakan wahyu Allah s.w.t dan lagu-lagu yang dinyayikan, wahyu tidak akan pernah ada rasa jemua apabila ia dibaca dan dilagukan (taranum). Tetapi lagu pula walaupun sesedap manapun telinga mendengar, lama kelemaan bosan juga apabila mendengar lagu yang sama.

Walau bagaimanapun, tidak dapat dinafikan lagu juga memiliki kekuatan. Kekuatan untuk mengambarkan perasaan, keakraban, peniup semangat dan pelbagai lagi. Tetapi harus hati-hati, kerana lagu juga boleh membawa kita kepada dunia khayalan yang menjanjikan dosa bagi sesiapa sahaja yang terlibat dalam pembikinan lagu tersebut, bagi siapa yang memperdengarkannya dan mendengarnya secara sengaja.

Antara dua lagu? yang mana satukah yang membangkitkan semangat juangmu?


Lagu rasmi Parti Islam SeMalaysia


Lagu rasmi UMNO

2 comments:

Za's said...

mestilah lagu PAS..hehe

Radieah Mohd Nor said...

Yup.. Setuju 200%

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...