Thursday, August 25, 2011

Anugerah Allah s.w.t Buatnya


Ramai yang mengatakan bila puasa biasanya penghasilan susu ibu akan berkurangan berbanding sewaktu tidak berpuasa. Sehinggakan ada ibu yang memberhentikan pemberian susu ibu kepada bayinya. Alasanya kerana susu tidak cukup bahkan ada juga yang mengatakan sangat letih kerana si bayi akan mengambil zat dan tenaga dari si ibu sedangkan si ibu dalam keadaan berpuasa.

Walau apapun alasannya pemberian susu ibu kepada bayi yang umurnya kurang dari dua tahun perlu diteruskan memandangkan susu tersebut merupakan hak bayi tersebut. Allah telah ciptakan susu tersebut buatnya mengapa perlu menidakkan hak tersebut.

Persoalan penat, tidak larat, susu tidak mencukupi dan sebagainya, pulangkan sahaja kepada Allah s.w.t. Insya Allah, semuanya ada ganjaran di sisi-Nya. Cadangan saya, sekiranya benar-benar tidak mampu, gantikan susu ibu dengan air zam-zam. Sebagaimana yang telah Allah s.w.t angugerahkan kepada Nabi Ismail a.s sewaktu ibunya Hajar berlari-lari mencari air di padang pasir untuk diberikan kepada Nabi Ismail a.s yang sedang menangis. Insya Allah, berkat air zam-zam ia juga akan mengenyangkan bayi anda. Sebagaimana maksud hadis di bawah;

"Air Zam-Zam akan melaksanakan pesanan dan niat yang meminumnya" Serta "Barang siapa minum supaya kenyang, dia akan kenyang. Barang siapa minum untuk menyembuhkan penyakit, dia akan sembuh."

Hadis berikunya yang bermaksud;

"Sebaik-baik air di atas muka bumi adalah Air ZAM-ZAM, ianya mengenyangkan dan menyembuh penyakit." - Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Walau bagaimanapun pemeberian susu ibu perlu diteruskan cuma diselang-selikan dengan air zam-zam sewaktu bayi anda sedang menyusu. Insya Allah, sebagai seorang ibu mithali anda akan lakukan segalanya yang terbaik untuk bayi anda walaupun pada ketika itu mungkin nyawa perlu dipertaruhkan untuk bayi anda. Betulkan?

Apapun siiru a'la barakatillah (berjalanlah engkau dengan rahmat/berkat Allah s.w.t). Semoga dipermudahkan segala urusan terutama kepada ibu yang terlalu banyak berkorban.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...