Wednesday, August 24, 2011

Biasiswa vs Pinjaman


Antara biasiswa dan pinjaman sudah tentu kita selaku manusia yang normal akan pilih biasiswa. Tetapi tidak ramai antara kita yang mampu mendapat biasiswa kerana ia bergantung kepada pencapaian akademik masing-masing.

Biasiswa atau pinjaman kedua-duanya adalah pemberian daripada pembayar-pembayar cukai. Bukan hasil pemberian kerajaan. Kerajaan cuma mengurus wang tersebut. Jadi selaku peminjam atau penerima biasiswa ucapan terima kasih sepatutnya diucapkan kepada rakyat Malaysia bukan kepada kerjaannya. Kerajaan cuma pikul amanah supaya duit rakyat tersebut digunakan secara berhemah.

Bagi penerima biasiswa, anda beruntung kerana wang tersebut tidak perlu dikembalikan semula. Tetapi hati-hati. Ada amanah berat yang patut anda tunaikan sebaik mungkin. Jangan sia-siakan harapan atau hasrat rakyat Malaysia. Jadi gunakanlah biasiswa tersebut dengan sebaik mungkin.

Elaun-elaun yang andat terima juga perlu diurus dengan baik. Kadang-kala elaun yang diterima melebihi keperluan anda. Betulkan? Jadi hati-hatilah. Bimbang nanti di Akhirat anda perlu minta maaf kepada 27 juta rakyat Malaysia kerana anda telah mengkhianati amanah yang diberikan.

Jangan ingat biasiswa dan elaun yang anda dapat seumpama 'bulan jatuh ke riba' sebab boleh jadi di dunia ini anda puas dapat berseronok dan bergembira dengan wang tersebut. Akhirat nanti pula anda akan merana.

Jadi beruntung kepada peminjam pinjaman daripada rakyat Malaysia. Anda hanya ada satu tanggungjawab iaitu membayar wang pinjaman tersebut. Tidak ada tanggungjawab berat lain. Jadi bayarlah. Jangan tidak bayar. Anda sebenarnya sangat beruntung berbanding mereka yang menerima biasiswa. Sebab wang yang anda terima adalah hak anda. Insya Allah tiada keraguan untuk digunakan atau dibelanjakan. Boleh diserahkan kepada individu lain, contohnya ibu ayah, adik beradik dan sebagainya kerana setelah mambayar keperluan pengajian, selebihnya 100% hak anda.

Berbeza dengan biasiswa kerana kalau hendak menyerahkan kepada individu lain takut-takut rakyat Malaysia tidak benarkan. Maklum sajalah wang tersebut datang daripada rakyat Malaysia. Haram pula jadinya. Jadi berhati-hati dan berpada-padalah dalam setiap nikmat yang kita peroleh.
Terima kasih kepada pembayar-pembayar cukai Malaysia

Jadi kepada peminjam pinjaman pembelajaran tidak perlulah bersedih hati. Bayar cepat pinjaman tersebut. Kepada pembayar-pembayar cukai Malaysia pula, teriam kasih kerana sudi membiayai pembelajaran pelajar-pelajar sama ada dalam bentuk biasiswa ataupun pinjaman. Terima kasih daun keladi. Kalau boleh berilah lagi.

2 comments:

wan-niza said...

dan tak lupa, yang dapat biasiswa tu ada kontrak perlu dipenuhi. jangan ambil duit je, dah habis belajar tak mahu balik berkhidmat pula

Radieah Mohd Nor said...

Terima kasih untuk penambahan Niza.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...