Monday, August 22, 2011

Zam-zam Je Ori


"Tak lama lagi insya Allah, pak cik sekeluarga akan ke Mekah buat umrah". Cerita seorang Pak Cik yang usianya hampir seusia dengan ayah saya.

"Seronoklah pak cik". Balas saya.

"Tak ada apa pun yang seronok kat Mekah tu. Kalau bukan kerana ibadat dan tempat nabi dah tentu tak ada orang yang akan datang".

"Kenapa pula Pak Cik?" Tanya saya ingin penjelasan.

"Kalau nak ikutkan barang-barang yang kita beli kat Mekah dan Madinah tu bukan keluaran orang Arab pun. Mukan made in Mekah atau Madinah tapi lebih banyak Made in China. Kalau waktu bulan haji lagi seronok orang Arab. Kita sibuk nak buat haji dan umrah. Dia orang bukan nak ambil peluang berniaga. Tapi ambik peluang melancong ke negara Eropah, Asia Tenggara. Malaysia pun samalah tempat mereka suka melancong. Penuh hotel mahal-mahal mereka sewa. Kedai mereka kat Mekah dan Madinah mereka sewakan pada orang lain. Ada yang sewa termasuk barang-barang yang ingin dijual kepada penyewa. Mereka nak untung cepat tak perlu sebuk-sebuk tunggu pelanggan datang. Cukup seorang penyewa sewa kedai dengan beli secara pukal barang dalam kedai tu. Dah dapat penyewa mereka pun seronoklah melancong".

"Abis tu Pak Cik, apa je yang ada kat Mekah atau Madinah?" Tanya saya.

"Air zam-zam je. Kurma pun bukan mereka yang tanam mereka impot dari luar. Dari Jordan biasanya. Kurma dari Israel pun ada. Jadi hati-hati kalau nak beli kurma. Orang Islam sekarang ni tak nak ambil peluang. Terlalu nak untung cepat. Pentingkan diri pula tu. Malanglah kita". Ada keluahan di hujungnya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...