Thursday, September 8, 2011

Dunia Yang Telah Tua


Kehidupan ringkas tetapi signifikan - Prof Madya Muhd Kamil Ibrahim

Betul memang hidup ini mudah. Tetapi kita selalu menyusahkan diri kita bila peraturan Allah s.w.t kita ketepikan. Bila kita terlalu meraikan dunia yang sudah pun tua, berbongkok tiga. Nasihat kawan saya Akhi Mohd Shahrizan Shahrin "Jangan terpedaya dengan dunia, dunia dah tua, orang tua biasa nyanyuk, orang nyanyuk tak payah layan sangat..banyak bohong ja tu".

Betul, memang dunia telah tua tetapi kenapa kita selalu melayan kerenahnya? Mungkin kerana nafsu kita berjaya mencorak dunia. Nafsu..oh nafsu.

Islam telah menetapkan gaya hidup kita. Gaya hidup yang mudah tetapi signifikan.

Ada baju yang cantik tetapi mudah tidak keterlaluan fesyennya. Harganyapun murah. Untuk apa baju yang mahal sedangkan baju yang murah juga boleh dipakai untuk menutup aurat yang terbuka. Andai beli yang murah, selebihnya boleh disedekahkan kepada yang memerlukan. Tetapi antara peraturan Allah s.w.t dengan peraturan nafsu, peraturan nafsu lebih kita utamakan. Nafsu..oh nafsu.

Kaki yang hanya ada sepasang tetapi peliknya kasutnya mengalahkan keperluan. Mungkin lima pasang, mungkin juga sepuluh pasang. Harganya mencapai ratusan ringgit. Tetapi peliknya beli mahal-mahal letaknya di kaki bukan dikepala. Letak di kepalalah baru sesuai dengan harganya yang ratusan ringgit. Beli pula berpasang-pasang tetapi peliknya yang dipakai di kaki hanyalah sepasang. Pelik..pelik.

Makanan yang kita makan, kita telan... peliknya apabila sebelum masuk ke dalam perut semuanya nampak enak. Bermacam rasa ada. Manis, masam, pahit, masin dan macam-macam lagi. Tetapi bila kita termuntah atau telah bertukar menjadi najis kenapa baunya telah bertukar? Kenapa pula rasa enak tadi turut bertukar menjadi mual?Pelik... pelik.

Tetapi itulah makanan atau minuman yang kita inginkan. Nafsu turut mencorak keinginan untuk kita makan? Nafsu... oh nafsu yang akhirnya disebabkan terlalu menurut keinginan nafsu penyakit menghingap di badan kita. Akhirnya kita payah untuk bangun melaksanakan ibadah. Ibadah kepada Allah akhirnya tidak lagi sesempurna dahulu.

Mungkin juga kerana duit kita banyak, gaji kita tinggi, kita mampu beli apa sahaja, "kerja dah penat-penat. Ada duit. Biarlah.." dan pelbagai lagi alasan lain. Ya, memang betul. Tetapi hati-hati kerana wang, duit atau gaji tersebut bukan 100% milik kita sebaliknya kita sekadar pemegang amanah.

Jangan layan dunia kerana ia hanyalah mainan semata-mata. Firman Allah s.w.t

Surah Al Hadiid ayat 20 -21*

Maksudnya;
"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu" (Surah Al Hadiid, ayat 20).

Maksudnya;
"Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar". (Surah Al Hadiid, ayat 21)

Dunia..
Walaupun engkau telah tua.
Walaupun engkau telah nyanyuk.
Engkau tetap berjaya memperdayai manusia.
Dunia... oh dunia.


*Huraian lanjut mengenai firman Allah s.w.t berdasarkan beberapa tafsir al-Quran sila klik ini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...