Wednesday, November 23, 2011

Intellectual Puzzle

Bila orang tanya apa itu penyelidikan atau nama lainnya kajian atau dalam Bahasa Inggerisnya research? Secara mudahnya ia adalah untuk menkaji atau melakukan penyiasatan terhadap perkara yang masih belum ada jawapan secara akademik. Maksudnya ia memerlukan penyelidikan yang dilakukan dengan mencari fakta ilmiah dengan menggunakan kaedah saintifik. Kemudian ia dioalah dalam bentuk analitikal.

Jadi sekiranya perkara yang ingin dikaji tersebut telah ada jawapannya, oleh itu tidak perlulahbersusah payah mencari jawapannya lagi. Carilah isu lain yang belum ada jawapan. Jawapannya pula mestilah dikemukakan secara saintifik. Sekiranya jawapan tersebut ditemui di sembang-sembang kedai kopi ini bermakna kajian tersebut masih boleh dilakukan

Intellectual puzzle... secarah mudahnya itulah yang kita cari dalam penyelidikan. Melengkapkan puzzle yang masih tidak sempurna dan tidak memiliki sempadan. Ilmu Allah ni tiada sempadankan.. Jadi walaupun sesuatu topik telah dibincangkan oleh ramai penyelidik, percayalah topik tersebut masih mempunyai banyak pieces of puzzle yang perlu dicantumkan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...