Monday, November 14, 2011

Antara Blog dan Buku

Meja saya di ISDEV

Menulis bukan kerja yang mudah. Apatah lagi andai ilham daripada Allah s.w.t terputus seketika. Taqarub (pergantungan) dengan Allah s.w.t amat perlu.

Menulis juga merupakan medan dakwah. Bagi saya medan dakwah melalui penulisan ini mampu melampaui zaman dan sempadan generasi. Tambahan pula andai kita dapat menerbitkan buku, sampai bila-bila pun buku tersebut masih ada yang akan membacanya. Selagi mana bumi ini masih dihuni oleh manusia. Berbeza sekali dengan menulis di blog, laman web dan sebagainya. Sebab medium on-line ini bergantung kepad hosting tersebut. Andai tiba-tiba ditutup, habislah semua artikel yang ditulis oleh kita.

Menerbitkan buku berbanding blog juga satu kelebihan buat kita. Bukan sahaja bayaran royalti yang dapat kita peroleh untuk menampung kehidupan kita tetapi ia juga boleh memberi manfaat kepada waris kita seandainya kita dijemput menemui-Nya. Royalti bayaran tersebut akan dibayar kepada waris sebagaimana tertulis dalam perjanjian kita dengan penerbit. Selama 50 tahun bermula tarikh kematian kita, bayaran royalti tersebut akan dimasukkan ke dalam akaun waris kita. Selepas 50 tahun kematian kita, buku tersebut akan menjadi hak umum.

Apapun menulislah. Selagi bumi ini dihuni oleh manusia, sudah tentu ada yang akan membaca. Semoga apa yang ditulis menjadi amal jariah kita untuk dipersembahkan kepada-Nya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...