Wednesday, December 14, 2011

Publisiti Bila Bertudung

Mungkin saya antara salah satu orang yang paling gembira dengan perubahan ketara secara fizikal ini oleh Kak Abby Fana yang amat saya kasihi. Kenapa? Kerana Kak Abby dari mula saya kenali adalah wanita yang cukup baik, a VERY...VERY nice person indeed...Kak Abby seorang ibu tunggal yang amat tabah... seawal kami di studio kerana bersiaran jam 5 pagi..Kak Abby adalah antara orang yang tidak pernah meninggalkan solat subuhnya....maka terdetik dalam hati kecil saya...saya yakin Kak Abby satu hari nanti akan berhijab... Secara senyap saya sering mendoakannya.... Dan percayalah antara doa yang makbul adalah doa rakan-rakan, tatkala mereka tidak tahu kita mendoakannya...

SMS KAk Abby pada saya : TQ dear for your compliment..I 'change' for Him, The Al Mighty.

Bergenang air mata saya. Hajjah Abby Fana..sekembali dari Mekkah, keberkatan dan hidayah Allah mengiringinya. Indahnya!

Kenapa perlu KECOH orang bertudung ada yang bertanya? Teringat sewaktu menghadiri satu preview documentary mengenai Hijab tempoh hari...ada pihak yang kurang senang apabila publisiti diberikan pada wanita-wanita berhijab! Katanya di Malaysia ini, wanita behijab diberi publisiti meluas dan dipuji-dipuji. Mereka lah yang baik, yang digemari dan sebagainya! Ada yang tidak puas hati nampaknya...

Jawab saya... Tahukah anda perkara ini BARU berlaku.. tidak lama dulu nak jadi cover majalah? Jangan harap! Nak baca berita? Buka tudung dulu! Pengacara? Hmmpphh tak pernah dengar pun! Malah waktu saya mula berhijab dulu ada cover majalah yang memotong gambar saya (setelah selesai photoshoot) kerana mengatakan bahawa pihak editor mereka tidak mahu wanita berhijab sebagai peghias kulit muka depan.Siapa yang didiskriminasi sebenarnya?

Jadi sudah pasti, apabila senario sekarang sudah berubah...saya selaku wanita berhijab, gembira dengan peluang yang diberikan oleh media ini! Apakah yang mereka mahukan? Media mengutuk, merendahkan dan mendiskriminasikan mereka yang berhijab? Salahkah memuji mereka cantik, manis, ayu dan kelihatan sopan? Memang mereka cantik, ayu dan sopan dengan hijab di kepala. Apakah yang hanya layak dipuji cuma wanita yang sexy, terbuka, terdedah, yang ala J.Lo pakaiannya? Maaf ya, kayu ukur kecantikan BUKAN lagi Hollywood...Bakat kini tidak lagi diukur dengan pendeknya skirt anda.. malah wanita berhijab lebih perlu menonjolkan bakat mereka....kerana apa yang ada, apa yang dilihat cumalah muka dan telapak tangan... kami memaksa anda menilai kami dengan "kemahiran" kami...our talents..our mind and what we have INSIDE us....not judging us by our looks, body and clothes. Well, that's the general idea, at least.

Jawab saya...memang wanita yang berhijab memberikan satu 'statement' pada semua bahawa "saya sedang berusaha menjadi lebih baik, dan ingin saya zahirkan perubahan ni dengan pakaian saya" Memang! Tepat sekali! Tak perlu dipersoalkan..wanita yang berhijab, yang baru memakai hijab terutamanya adalah mereka yang sedang 'berubah'... they want to become better..a better person, a better Muslimah... very clear.... namun dalam masa yang sama, tidak pula harus didiskriminasi mereka yang tidak memakainya...that has to be clear too. Ianya pilihan individu..hormatilah mereka yang berhijab dan doakanlah mereka yang belum akan nampak kecantikan dan 'nilai' sebenar hijab yang sebenarnya mengangkat martabat seorang wanita. Bukankan semua yang' indah' dan 'mahal' di dalam dunia ini ditutup dan dipelihara? Seperti emas dan intan permata. Seperti mutiara di dalam lautan.

Jawab saya...Wanita yang tidak bertudung? Sudah CUKUP publisiti diberikan pada mereka..lihat sahaja longgokkan majalah, berita dan pendedahan di media mengenai wanita yang tidak berhijab dan sexy! Mereka dijulang, dipuji, diberi ruang dan perhatian setiap ketika.. mereka juga sangat popular! Malah bukan media Malaysia sahaja yang membantu mereka, tapi iannya fenomena diseluruh dunia! They DONT NEED HELP, nor do they need anymore publicity.. Jadi apabila dipebesarkan mereka yang berhijab... berikanlah ruang yang sewajarnya.... kenapalah perlu 'sakit hati'? Jika ditanya saya, memang 'sakit' hati orang itu... cemburu melihat kebaikan atau orang yang 'lain' darinya.... Terimalah perbezaan manusia dengan hati yang lapang. Hormatilah orang lain, walau caranya mungkin berbeza dengan kepercayaan kita. Allah, dunia ini sementara sahaja.

Dugaan orang yang ingin berubah adalah apabila kita dilempar ejekan oleh orang lain, yang mengungkit kisah silam dan meremahkan perubahan kita seperti "tak lama tu". Anggaplah ianya cuma dugaan kecil sahaja yang diberi Allah kepada kita.

Saya yakin orang yang bersolat, yang konsisten dalam solatnya akan diberi hidayah oleh Allah untuk membuat pilihan yang baik. Alhamdulillah Hajjah Habsah...Kak Abby... I am very happy for you! May Allah bless you!

(Dipetik daripada Facebook Wardina Safiyyah)


Sudah lama saya tidak menonton television. Tetapi apabila membaca facebook Wardina Safiyyah, "Alhamdulillah..." itulah ucapan yang terkeluar dalam hati saya.

Satu ketika dahulu saya pernah menulis entry berkenaan harapan saya terhadap drama-drama, filem-filem dan sebagainya. Saya dapat merasakan harapan tersebut semakin menyinar. Walaupun ia masih lagi samar-samar, tetapi saya percaya suatu hari nanti akan lahir filem sebagaimana filem di Indonesia yang bertajuk Hafalan Shalat Delisa. Filem ini sebenarnya telah diadaptasi daripada sebuah novel dengan tajuk yang sama. Novel ini juga telah diterjemah daripada bahasa Indonesia kepada bahasa Malaysia oleh PTS. Ulas Habbiburrahman El-Shirazy (Penulis best seller Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih dan lain-lain) terhadap novel tersebut;
"Buku yang indah ditulis dalam kesedaran ibadah. Buku yang mengajar kita mencintai kehidupan, juga kematian, mencintai anugerah juga musibah, dan mencintai indahnya hidayah".
Saya percaya bestseller sebuah buku dan box officenya sebuah filem adalah apabila sesebuah buku dan filem tersebut disandarkan kepada fitrah iaitu Islam. Jadi kepada mereka yang ingin berkarya sama ada dalam bentuk penulisan seperti novel, cerpen dan blog ataupun berkarya dengan filem, drama, teater dan sebagainya, jadikanlah Islam itu sebagai landasan dalam karya anda. Insya Allah, anda tidak akan kecewa. Percayalah...


Filem Hafalan Shalat Delisa

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...