Monday, July 13, 2009

Disebalik Rintihan Hati Natrah

"Hukum syariah adalah untuk memelihara keamanan dan
kesinambungan peradaban" - Mukadimah Ibn Khaldun

Entry sebelum ini mengisahkan tentang pemergian Michael Jackson yang lahirnya bukan beragama Islam tetapi meninggal di dalam Islam, insya Allah. Begitu juga dengan Sheikh Fathi Yakan yang merupakan ulama terkenal yang menulis pelbagai kitab bahkan memiliki sebuah universiti yang bertujuan untuk mentabiyyah umat Islam. Tetapi entry kali ini menyentuh tentang pemergian Natrah dan cukup luar biasa tragedi yang dilalui olehnya.

Suatu ketika dahulu saya tidak mengenalinya. Tetapi apabila ada sebuah lagu nasyid yang dinasyidkan oleh sebuah kumpulan nasyid sewaktu di pertandingan sekolah menengah dahulu, saya mula merasakan perlu untuk mengetahui sejarah tentangnya. Sejarah yang disembunyikan daripada dicatatkan dalam teks-teks buku sejarah di sekolah.

Keghairahan saya untuk mengetahui sejarah tersebut membuatkan rakan sebilik saya membawa majalah-majalah lama yang menceritakan detik menyayat hati tersebut. Saya mula membelek-belek majalah tersebut. Saya tidak begitu mengingatinya.

Tetapi yang masih saya ingati, Natrah merupakan anak kepada ibu bapa yang berketurunan Belanda. Namun sewaktu penjajahan berlaku Natrah diserahkan kepada ibu angkatnya yang berketurunan Melayu. Kemudian nama asal Natrah ditukar kepada nama Islam (Natrah) yang pernah mencoret sejarah hitam kepada sistem perundangan Islam negara.

Rusuhan Natrah telah berlaku di Singapura berlaku pada tahun 12 Disember 1950 (sewaktu itu Singapura masih sebahagian daripada Malaysia) disebabkan mahkamah memutuskan Natrah perlu dikembalikan kepada ibu bapanya yang sebenar dan mereka berhak menentukan agama Natrah.

Keputusan mahkamah tersebut membuatkan orang Islam bangkit menentang keputusan mahkamah. Bahkan seorang ustaz pernah menceritakan kepada saya, pada waktu itu orang Islam sanggup mengayuh basikal daripada Terangganu ke Singapura semata-mata untuk menyelamatkan aqidah Natrah.

Kejayaan ibu bapa Natrah terhadap kes tersebut menyebabkan Natrah dibawa ke sebuah gereja yang terletak di Belanda. Lalu diberi minum holly water oleh paderi di gereja tersebut. Saya diberitahu sewaktu Natrah diisytiharkan keluar daripada Islam, seluruh gereja di Bumi ini membunyikan locengnya tanda mereka telah berjaya mengalahkan Islam.

Tetapi berita ini tidaklah terlalu digemparkan kerana bimbang mengganggu sentimen perkauman...inilah hakikat Malaysia. Antara kasih sayang Allah dengan kasih sayang manusia, Malaysia memilih untuk memperoleh kasih sayang manusia, walaupun kasih sayang Allah itu membatasi kasih sayang seluruh makhlukNya, tetapi kasih sayang manusia tetap menjadi pilihan.

Luahan hati seorang ustaz menambah mengecewakan saya. Katanya di atas meja pejabat agama Islam negeri (saya tidak ingat sama ada pejabat agama Islam atau mahkamah) terdapat ribuan borang permohonan untuk menukar agama daripada Islam kepada Kristian, Hindu dan sebagainya...yang itu yang mengisi borang.. yang tidak mengisi borang bagaimana pula? Murtad, syirik kepada Allah tidak berlaku hanya disebabkan mengisi borang. Ia cukup mudah berlaku sama ada dengan perbuatan, lidah atau hati kita...nauzubillahi minzalik..

Kita tidak lagi pedulikan isu murtad ini seperti mana kemurtadan yang terpaksa dilalui oleh Natrah. Mungkin kerana Natrah dipaksa untuk murtad membuatkan kita peduli akannya, tetapi mereka yang lain sukarela untuk murtad kita biarkan sahaja. Bahkan hari ini umat Islam sendiri menubuhkan pertubuhan-pertubuhan yang menjurus ke arah kesesatan...bahkan boleh jadi ke arah kemurtadan. Mereka berselindung di sebalik tujuan untuk menegakkan hak asasi manusia. Contohnya Sister In Islam (SIS) dan Suruhanjaya Antara Kepercayaan/Interfaith Commission (IFC).

Apa pun kata-kata mereka di bawah sebagai renungan bersama, yang saya copy paste daripada blog Akhi Muhammad Fadhullah Ismail.

William Ewart Gladstone (1809- 1898) bekas Perdana Menteri Britain zaman Queen Victoria "Selagi mereka ( umat Islam ) berpegang dengan kitab ini, selama itulah mereka bangkit dan kita tidak dapat menundukkan mereka. Oleh itu pisahkan mereka dari Kitab ini". - ( ucapan beliau sambil mengangkat Al-Qur'an dalam Parlimen Britain ketika membincangkan penentangan umat Islam terhadap penjajahan )

Theodore Hertzel - pencetus idea penubuhan negara Yahudi ( penulis buku Negara Yahudi : 1895 ) "Misi kalian bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran - ucapan di Persidangan Yahudi di Basle, Switzerland : 1897.

Lord Cromer - Gabernor Inggeris di Mesir & Sudan telah menulis " Bahawasanya tanah jahan yang diberi kemerdekaan itu perlu diserahkan kepada anak negeri yang dapat melangsungkan dasar-dasar dan polisi yang menjaga kepentingan dan keselamatan Barat "

Mereka telah berjaya memisahkan kita daripada Islam, maka disebakan itu kita tidak lagi ambil peduli akan isu yang melibatkan runtuhnya aqidah umat Islam si seluruh dunia. Kita telah ditimpa penyalit 'wahan' seperti mana yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w... penyakit cinta akan dunia, takut akan mati...

2 comments:

wan-niza said...

betul..kisah natrah takde dalam buku teks..sama mcm rusuhan baling..pun takde dalam buku teks

pertama kali baca tentang natrah @ bertha hertogh ni dalam novel Atas Nama Cinta oleh penulis Singapura, Isa Kamari

Radieah Mohd Nor said...

Nak tambah lagi satu kisah yang tak ada dalam buku teks, kisah di Kampung Memali tentang pembunuhan Ibrahim Libya.

Ada kisah Natrah dalam novel ke? Nak pinjam boleh? Tapi lepas habis disertasilah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...