Tuesday, December 20, 2011

Mukmin, Muslim, Fasiq atau Munafiq


Antara muslim dengan mukmin sudah tentu yang tingkat tertinggi kedudukannya adalah orang mukmin berbanding muslim. Mukmin bermaksud orang beriman tetapi muslim bermaksud orang Islam. Orang mukmin sudah tentu dia juga adalah orang Islam, sedangkan orang mukmin belum tentu orang beriman.

Ramai yang boleh mengaku dia merupakan orang Islam tetapi tidak ramai yang boleh membuktikan bahawa dia adalah manusia beriman. Ini berlaku kerana falsafah Islam itu terdiri daripada lima rukun. Secara mudahnya falsafah tersebut terkandung dalam Rukun Islam. Kelima-lima perkara tersebut boleh dilihat dan dibuktikan dengan perbuatan dan perkataan.

Tetapi kelima-lima perkara tersebut belum tentu boleh membuatkan seseorang itu dikatakan mukmin kerana falsafahnya lebih kepada kepercayaan individu terhadap perkara-perkara ghaib. Perkara-perkara ghaib ini adalah sebagaimana yang terkandung dalam Rukun Iman. Sebab itu cukup susah untuk kita selaku manusia biasa membezakan antara orang munafik, fasik dan soleh.

"Ust. Yasir, macam mana kalau kita nak kenal seseorang calon suami atau isteri itu alim-alim kucing atau fasiq atau munafiq* sebagaimana yang ust terang tadi?" Tanya saya kepada Ust Yassir selaku individu yang bertanggungjawab menjelaskan tentang bab munakahad semasa di kelas Pengajian setiap hari Selasa di ISDEV.


"Ini soalan yang serius. Memang kita perlu menyelidiki calon suami atau isteri sama ada untuk diri sendiri atau untuk anak-anak kita nanti. Berdasarkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa Allah s.w.t akan mengangkat kefasikan yang ada dalam diri seseorang apabila dia mendirikan solat subuh secara berjemah di masjid. Itu bagi lelaki kita boleh selidiki dengan cara begitu**. Tetapi bagi perempuan saya tidak tahu. Atau ada dalam kalangan kita yang boleh berkongsi pendapat atau pandangan…." Jawab Ust Yassir mengenai pertanyaan saya.

"Oooo begitu ke? Kak Shereeza, lepas ni kita kena didik anak kita untuk solat lima waktu di masjid macam Dr. Nailul" Kata saya pada Kak Shereeza.
"Ya, betul tu" Kak Shereeza menjawab dengan penuh azam.

Sebagaimana penernagan Ust Yassir untuk mengenali calon perempuan adalah susah tetapi bagi saya sebelum mengenali atau menilai calon nilailah diri kita sendiri dahulu sama ada fasiq, munafiq atau solehah.

Mungkin hadis mengenai membaca sekurang-kurangnya 50 ayat al-Quran ini boleh menjadi mendinding diri kita daripada menjadi fasiq atau munafiq.


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
Barangsiapa yang membaca 50 ayat dalam sehari semalam, maka ia tidak dicatat sebagai seorang yang lalai. Barangsiapa yang membaca 100 ayat, maka ia dicatat sebagai orang yang qaniith (taat). barangsiapa yang membaca 200 ayat maka ia tidak akan dibantah oleh al Qur-aan pada hari kiamat. Dan barang siapa yang membaca 500 ayat, maka dicatat baginya perbendaharaan harta berupa pahala
(Shahih li ghayrihi; HR. Ibnus Sunniy, lihat silsilah ash-shahiihah no. 642-643 sumber penomoran shahiih wa dhaiif al-adzkaar)

Akhirul kalam, berusahalah kita menjadi orang yang soleh atau solehah. Saya juga ingin petik kata-kata Imam al-Syafie tentang pandangannya dan kecintaannya terhadap orang yang soleh dan kebenciannya terhadap ahli maksiat.
"Sesungguhnya aku mencintai orang soleh, padahal aku bukan daripada kalangan mereka. Harapanku agar aku mendapat syafaat apabila bersama mereka nanti. Dan aku membenci mereka yang melakukan maksiat walaupun aku sendiri mungkin daripada golongan mereka." -Imam al-Syafi'i (Fiqh al-'Ibadat, jil.1, hlm.24)"

*Fasiq ialah mereka yang terang-terangan melakukan dosa-dosa besar atau dosa-dosa kecil secara berterusan.
Ulama membahagikan munafiq itu kepada dua. Pertama munafik perbuatan dan kedua munafik i'tiqad. Munafik perbuatan ialah apa yang disebutkan di dalam hadis tersebut. Hukumnya berdosa tetapi dia tidak kafir. Apa yang dikatakan di dalam hadis ini ialah orang-orang munafik mempunyai sifat demikian, tetapi tidaklah bermakna dia itu sendiri seorang munafik yang kafir apabila telah melakukan perbuatan tersebut. Ini termasuk bercakap bohong, melampau batas bila bergaduh, pecah amanah dll. Hadis ini juga memberikan maksud kepad akita betapa beratnya dosa berbohong, melampaui batas dalam bergaduh, pecah amanah dll sehingga ia seperti setaraf dengan orang munafik walaupun tidaklah bermakna dia kafir. Ini pengajaran hadis.
Munafik i'tiqad ialah orang yang mengatakan dirinya Islam tetapi di dalam hatinya dia tidak mengakui keimanannya terhadap i'tiqad Islam. Mereka ini dihukumkan kafir yang wajib diperangi.

** Rasulullah s.a.w. menyatakan sabdanya yang bermaksud:

"Seberat-berat sembahyang kepada orang munafik ialah solat Isyak dan Fajar (Subuh). Kalaulah mereka mengetahui kelebihan yang ada pada solat Isyak dan Fajar ini nescaya mereka akan datang (ke masjid) walaupun dengan merangkak. Sesungguhnya aku bercita-cita bahawa aku memerintah seseorang supaya memerintah manusia sembahyang dan menyuruhnya membawa orang mengerjakan solat kemudian aku pergi bersama beberapa orang lelaki membawa kayu-kayu api untuk pergi ke rumah-rumah orang yang tidak mengerjakan solat jemaah dan aku bakar rumah-rumah itu dengan api."


Wednesday, December 14, 2011

Publisiti Bila Bertudung

Mungkin saya antara salah satu orang yang paling gembira dengan perubahan ketara secara fizikal ini oleh Kak Abby Fana yang amat saya kasihi. Kenapa? Kerana Kak Abby dari mula saya kenali adalah wanita yang cukup baik, a VERY...VERY nice person indeed...Kak Abby seorang ibu tunggal yang amat tabah... seawal kami di studio kerana bersiaran jam 5 pagi..Kak Abby adalah antara orang yang tidak pernah meninggalkan solat subuhnya....maka terdetik dalam hati kecil saya...saya yakin Kak Abby satu hari nanti akan berhijab... Secara senyap saya sering mendoakannya.... Dan percayalah antara doa yang makbul adalah doa rakan-rakan, tatkala mereka tidak tahu kita mendoakannya...

SMS KAk Abby pada saya : TQ dear for your compliment..I 'change' for Him, The Al Mighty.

Bergenang air mata saya. Hajjah Abby Fana..sekembali dari Mekkah, keberkatan dan hidayah Allah mengiringinya. Indahnya!

Kenapa perlu KECOH orang bertudung ada yang bertanya? Teringat sewaktu menghadiri satu preview documentary mengenai Hijab tempoh hari...ada pihak yang kurang senang apabila publisiti diberikan pada wanita-wanita berhijab! Katanya di Malaysia ini, wanita behijab diberi publisiti meluas dan dipuji-dipuji. Mereka lah yang baik, yang digemari dan sebagainya! Ada yang tidak puas hati nampaknya...

Jawab saya... Tahukah anda perkara ini BARU berlaku.. tidak lama dulu nak jadi cover majalah? Jangan harap! Nak baca berita? Buka tudung dulu! Pengacara? Hmmpphh tak pernah dengar pun! Malah waktu saya mula berhijab dulu ada cover majalah yang memotong gambar saya (setelah selesai photoshoot) kerana mengatakan bahawa pihak editor mereka tidak mahu wanita berhijab sebagai peghias kulit muka depan.Siapa yang didiskriminasi sebenarnya?

Jadi sudah pasti, apabila senario sekarang sudah berubah...saya selaku wanita berhijab, gembira dengan peluang yang diberikan oleh media ini! Apakah yang mereka mahukan? Media mengutuk, merendahkan dan mendiskriminasikan mereka yang berhijab? Salahkah memuji mereka cantik, manis, ayu dan kelihatan sopan? Memang mereka cantik, ayu dan sopan dengan hijab di kepala. Apakah yang hanya layak dipuji cuma wanita yang sexy, terbuka, terdedah, yang ala J.Lo pakaiannya? Maaf ya, kayu ukur kecantikan BUKAN lagi Hollywood...Bakat kini tidak lagi diukur dengan pendeknya skirt anda.. malah wanita berhijab lebih perlu menonjolkan bakat mereka....kerana apa yang ada, apa yang dilihat cumalah muka dan telapak tangan... kami memaksa anda menilai kami dengan "kemahiran" kami...our talents..our mind and what we have INSIDE us....not judging us by our looks, body and clothes. Well, that's the general idea, at least.

Jawab saya...memang wanita yang berhijab memberikan satu 'statement' pada semua bahawa "saya sedang berusaha menjadi lebih baik, dan ingin saya zahirkan perubahan ni dengan pakaian saya" Memang! Tepat sekali! Tak perlu dipersoalkan..wanita yang berhijab, yang baru memakai hijab terutamanya adalah mereka yang sedang 'berubah'... they want to become better..a better person, a better Muslimah... very clear.... namun dalam masa yang sama, tidak pula harus didiskriminasi mereka yang tidak memakainya...that has to be clear too. Ianya pilihan individu..hormatilah mereka yang berhijab dan doakanlah mereka yang belum akan nampak kecantikan dan 'nilai' sebenar hijab yang sebenarnya mengangkat martabat seorang wanita. Bukankan semua yang' indah' dan 'mahal' di dalam dunia ini ditutup dan dipelihara? Seperti emas dan intan permata. Seperti mutiara di dalam lautan.

Jawab saya...Wanita yang tidak bertudung? Sudah CUKUP publisiti diberikan pada mereka..lihat sahaja longgokkan majalah, berita dan pendedahan di media mengenai wanita yang tidak berhijab dan sexy! Mereka dijulang, dipuji, diberi ruang dan perhatian setiap ketika.. mereka juga sangat popular! Malah bukan media Malaysia sahaja yang membantu mereka, tapi iannya fenomena diseluruh dunia! They DONT NEED HELP, nor do they need anymore publicity.. Jadi apabila dipebesarkan mereka yang berhijab... berikanlah ruang yang sewajarnya.... kenapalah perlu 'sakit hati'? Jika ditanya saya, memang 'sakit' hati orang itu... cemburu melihat kebaikan atau orang yang 'lain' darinya.... Terimalah perbezaan manusia dengan hati yang lapang. Hormatilah orang lain, walau caranya mungkin berbeza dengan kepercayaan kita. Allah, dunia ini sementara sahaja.

Dugaan orang yang ingin berubah adalah apabila kita dilempar ejekan oleh orang lain, yang mengungkit kisah silam dan meremahkan perubahan kita seperti "tak lama tu". Anggaplah ianya cuma dugaan kecil sahaja yang diberi Allah kepada kita.

Saya yakin orang yang bersolat, yang konsisten dalam solatnya akan diberi hidayah oleh Allah untuk membuat pilihan yang baik. Alhamdulillah Hajjah Habsah...Kak Abby... I am very happy for you! May Allah bless you!

(Dipetik daripada Facebook Wardina Safiyyah)


Sudah lama saya tidak menonton television. Tetapi apabila membaca facebook Wardina Safiyyah, "Alhamdulillah..." itulah ucapan yang terkeluar dalam hati saya.

Satu ketika dahulu saya pernah menulis entry berkenaan harapan saya terhadap drama-drama, filem-filem dan sebagainya. Saya dapat merasakan harapan tersebut semakin menyinar. Walaupun ia masih lagi samar-samar, tetapi saya percaya suatu hari nanti akan lahir filem sebagaimana filem di Indonesia yang bertajuk Hafalan Shalat Delisa. Filem ini sebenarnya telah diadaptasi daripada sebuah novel dengan tajuk yang sama. Novel ini juga telah diterjemah daripada bahasa Indonesia kepada bahasa Malaysia oleh PTS. Ulas Habbiburrahman El-Shirazy (Penulis best seller Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih dan lain-lain) terhadap novel tersebut;
"Buku yang indah ditulis dalam kesedaran ibadah. Buku yang mengajar kita mencintai kehidupan, juga kematian, mencintai anugerah juga musibah, dan mencintai indahnya hidayah".
Saya percaya bestseller sebuah buku dan box officenya sebuah filem adalah apabila sesebuah buku dan filem tersebut disandarkan kepada fitrah iaitu Islam. Jadi kepada mereka yang ingin berkarya sama ada dalam bentuk penulisan seperti novel, cerpen dan blog ataupun berkarya dengan filem, drama, teater dan sebagainya, jadikanlah Islam itu sebagai landasan dalam karya anda. Insya Allah, anda tidak akan kecewa. Percayalah...


Filem Hafalan Shalat Delisa

Monday, December 12, 2011

Ummi Kata Jangan


"Aiman, jangan main penyapu tu. Kotor".
Aiman main juga sambil tersengeh menampakkan gusinya yang baru dua batang gigi tumbuh.

"Aiman jangan masuk bilik air. Tak boleh masuk. Kalau Ummi tak ada jangan masuk. Bahaya. Licin. Nanti jatuh".
Tanpa mempedulikan apa yang Ummi kata, Aiman terus merangkak masuk ke dalam bilik air. Bahkan semakin laju Aiman merangkak apabila melihat Ummi berlari mendapatkan Aiman. Emm.. terlupa nak tutup bilik air.

Hakikatnya apa yang Ummi buat pada Aiman, perkara itulah juga perkara yang Allah buat pada hamba-Nya. Tetapi yang Allah kata jangan yang itulah selalu hamba-Nya buat.

Ummi selalu kata jangan pada Aiman, sebab Ummi sayang sangat pada Aiman. Tetapi walau sedalam manapun sayang Ummi pada Aiman, sayang Allah pada hamba-Nya mengatasi kasih sayang seluruh makhluk-Nya. Sebab tu Allah pun ada kata jangan kepada hamba-Nya sebagaimana Ummi kata jangan kepada Aiman.

Sebongkah kayu: hadiah ummi buat Aiman

Wednesday, December 7, 2011

Ghurabaa': Pelik dan Asing



Saya difahamkan nasyeed bertajuk Ghurabaa' ini telah dicetuskan oleh pejuang-pejuang Ikhwanul Muslimin yang telah dipenjarakan dan dihukum bunuh oleh pemerintah yang zalim ketika itu. Nasyeed ini walaupun telah berpuluh-puluh tahun dialunkan tetapi tetap tidak menjemukan sehinaga saat ini bahkan roh jihad yang ditiupkan masih membara sehingga sekarang. Mengkin kerana keikhlasan mereka membuatkan nasyeed ini memiliki rohnya yang tersendiri sebagaimana kitab-kitab thuras yang ditulis ulama' terdahulu sihingga ke saat ini ia masih dibaca.



Berikut maksud nasyeed tersebut:

Orang-Orang Asing 8X

Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.
Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.

Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang-orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.
Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang-orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.

Orang-Orang Asing 8X

Kita tidak peduli dengan perikatan bahkan kita akan selesaikan untuk selama-lamanya,
Kita tidak peduli dengan perikatan bahkan kita akan selesaikan untuk selama-lamanya.
Maka marilah kita berjihad, kita bertempur dan kita berperang daripada pembaharuan,
Orang-orang asing beginilah kebebasan di dalam dunia perhambaan.
Maka marilah kita berjihad, kita bertempur dan kita berperang daripada pembaharuan,
Orang-orang asing beginilah kebebasan di dalam dunia perhambaan.

Orang-Orang Asing 8X

Berapa kalikah kita memperingati masa tika hari kita bergembira,
Dengan kitab Allah kita menghafaznya pagi dan petang.
Berapa kalikah kita memperingati masa tika hari kita bergembira,
Dengan kitab Allah kita menghafaznya pagi dan petang.

Orang-Orang Asing 8X

Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.
Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.

Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.
Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.

Orang-Orang Asing 8X

Skeptical: Antara Islam Dengan Politik

Skeptical selalunya bersarang dalam mereka yang berjiwa kecil

Kita orang Islam selalu menganggap bila ada bukan Islam cuba mendekati Islam, sangka buruk kita mendahului rasa gembira kita terhadap penerimaan mereka. Kita selalu beranggapan mereka ada agenda disebaliknya terutama sekali apabila kebaikan mereka disandarkan kepada politik kepartian.

Kalaulah sikap skeptical sebegini wujud dalam diri Rasulullah s.a.w dan para khalifah Islam semasa mereka menyebarkan Islam melalui surat kepada raja-raja dan penguasa-penguasa, sudah tentu Islam tidak akan sampai kepada kita. Sejarah Islam telah membuktikan wujud penaklukan-penaklukan yang dilakukan oleh tentera Islam terhadap kerajaan bukan Islam tanpa melalui peperangan. Antaranya ialah kerajaan Toledo yang dikuasai oleh tentera Tariq bin Ziad semasa zaman kegemilangan Islam di Andaluis. Adakah Tariq bin Ziad melancarkan peperangan juga walaupun kerajaan Toledo telah menyerah kalah? Tidak sama sekali kerana Tariq bin Ziad memiliki jiwa yang besar. Bukan jiwa sebagaimana yang kita miliki.

Sirah Rasulullah s.a.w juga pernah murka kepada Usamah bin Zaid kerana membunuh individu yang mengucap syahadah ketika dalam peperangan. Kisahnya berlaku dalam Perang Khaibar. Mirdas bin Nuhaik yang merupakan kaum musyrikin mengejek-ejek Usamah bin Zaid dengan mencaci Islam dan Rasulullah. Usamah menyerangnya lalu lelaki itu lari. Akhirnya, Mirdas dapat ditangkap dan apabila dia hendak dibunuh, dia mengucap dua kalimah syahadah. Walau bagaimanapun Usamah tetap membunuhnya dengan mengandaikan Mirdas mengucap hanya kerana takut dibunuh. Apabila berita itu sampai kepada Rasulullah, Rasulullah memanggil Usamah lalu bertanya:
“Wahai Usamah, mengapa kamu membunuh orang yang mengucap dua kalimah syahadah?”
“Wahai pesuruh Allah! Dia mengucap kerana takut dibunuh!”
“Adakah kamu belah dadanya? Kamu tahu hatinya? Apa yang akan kamu jawab di hadapan Allah pada hari akhirat nanti dengan syahadah orang itu?”
Sikap skeptical kita terhadap golongan bukan Islam juga sebenarnya sangat banyak terjadi dalam sejarah Islam. Tidak sahaja berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w tetapi juga pada zaman khalifah-khalifah Islam lain. Antaranya yang berlaku pada zaman Umar bin Abdul Aziz. Umar bin Abdul Aziz telah menghapuskan ufti (cukai perlindungan yang dikenakan terhadap kafir zimmi) yang dikenakan terhadap golongan kafir zimmi (penduduk bukan Islam yang menetap bawah naungan kerajaan Islam yang tidak boleh diperangi) yang telah memeluk Islam. Hal ini kerana sebelum zaman pemerintahan Umar bin Abdul Aziz, ufti turut dikenakan ke atas golongan kafir zimmi yang telah memeluk Islam kerana beranggapan mereka memeluk Islam disebabkan tidak mahu membayar ufti.

Penghapusan ufti pada zaman Umar bin Abdul Aziz telah membuatkan ramai kafir zimmai memeluk agama Islam. Situasi tersebut menyebabkan ramai gabenor mengeluh kerana ia dikatakan kafir zimmi mengelak daripada membayar ufti dan sekali gus ia akan mengurangkan jumlah rakyat yang membayar ufti. Bagi menyangkal dakwaan tersebut Umar bin Abdul Aziz telah menjawab tuduhan tersebut dengan sepucuk surat sebagaimana berikut;

"Amma Ba'd. Sesungguhnya Allah SWT te
lah mengutus Nabi Muhammad s.a.w untuk menyerukan agama ini kepada seluruh manusia, bukan sebagai pemungut cukai dan ufti".
Ibn Sa’d, Muhammad. (1997). Al-Tabaqat al-Kubrà.
Beirut: Dar al Kutub al-Ilmiyya
Jadi adalah tidak menghairankan jika tindakan golongan bukan Islam mendekati Islam sering disalah ertikan kerana perjalanan dakwah sejak dari zaman Rasulullah s.a.w lagi telah menunjukkan keadaannya begitu.


Bulan Sekarang Mewakili Hati Saya

Sikap skeptical kita sebegini juga membuatkan golongan bukan Islam telah menjauhkan diri daripada kita. Akhirnya ia menyebabkan golongan bukan Islam tidak berminat kepada Islam walaupun kita telah lebih 50 tahun merdeka. Sekurang-kurangnya dengan saluran politik yang sering disalahertikan, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat selaku pimpinan PAS (Parti Islam Se-Malaysia) telah berjaya memperkenalkan Islam melalui saluran politiknya. Beliau pernah berkata, kejayaan besar yang telah dimiliki oleh PAS adalah mendekatkan golongan bukan Islam kepada Islam walaupun mereka tidak Islam. Berbanding dahulu katanya, Islam dihina oleh mereka tetapi sekarang mereka percaya akan Islam walaupun masih belum menganut Islam kerana yang memberi hidayah itu adalah Allah s.w.t. Selaku manusia, tugasnya hanyalah menyebarkan dakwah.

"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam)".


Surah al-Qasas, ayat 56

Thursday, December 1, 2011

Cabaran Didik Anak di Hujung Usia Dunia

Set flash card Aiman yang ketiga. Set sebelum ini hancur dimakannya

Ibu bapa perlu kreatif untuk mengasuh anak terutama sekali pada dunia akhir zaman ini. Hiburan yang berleluasa menjadikan ia tidak lagi dipandang hina bahkan ia diraikan dan dibesarkan. Jadi tidak hairanlah ramai ibu bapa yang sanggup menghantar anak kecil mereka berlatih bermain alat muzik.

Tidak cukup dengan itu, ada juga yang menghantar anak mereka ke rancangan uji bakat berbentuk hiburan. Bahkan mereka diraikan dan dibanggakan sekiranya anak kecil ini berjaya melepasi saringan untuk melayakkan mereka menjadi pemenang dalam rancangan hiburan tersebut.

Meluntur setiap kekerasan si anak dengan kelembutan bukan mudah. Kesibukan ibu bapa dengan kerjaya masing-masing juga membuatkan kesabaran mereka untuk mendidik anak-anak tercabut dek rasa letih dengan kerjaya yang akhirnya karenah anak tidak lagi diambil peduli sebaliknya digantikan dengan kekerasan sewaktu mendidik si anak.

Kekreatifan syaitan melebihi kekreatifan ibu bapa juga membuatkan didikan ke atas anak-anak lebih bersifat keduniaan yang akhirnya membuatkan si anak lebih mengenali watak-watak kartun mereka berbanding Maha Pencipta.


Yahudi mendidik anak mereka dengan penuh kemewahan dan pembaziran.
Mereka juga didik anak tanpa segan silu dan tidak ada rasa malu.
Nasrani pula mengajar anaknya bertentanggan dengan fitrah kemanusiaa.
Majusi pula mendidik anak mereka dengan sifat suka memberontak.


Masalah dihujung abad seharusnya ditangani oleh ibu bapa sebaik mungkin kerana di tangan mereka terdapat berus pencorak kain si anak. Walaupun tidak menjadi Nasrani, Yahudi atau Majusi tetapi sesungguhnya telah ramai daripada kita telah mengikut jejak langkah Nasrani, Yahudi dan Majusi tadi.


---------------
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Anak-anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka ibu bapanyalah yang menjadikannya sama ada Yahudi, Majusi atau Nasrani.” (Hadis riwayat Bukhari).


Thursday, November 24, 2011

Hidup Ini Jihad, Mati itu Istirehat


"Andai saya meninggal sekarang, apa yang awak akan ingat tentang saya?" Tanya saya bersahaja.
"Entah, nak fikir apa ye? Tak ada soalan lain ke? Soalan tu pula yang dia tanya". Jawabnya sambil masih tercari-cari jawapan terhadap soalan saya tadi.

"Tak adalah, sekadar nak memastikan supaya kubur saya nanti merupakan taman syurga bukan lubang neraka. Saya takut.."


"Oooo. Saya pun sama".

"Nampak gayanya kena berusaha lagi untuk buat baik, supaya nanti bila dah mati orang akan ingat pada saya. Maklumlah harimau mati meninggalkan belang, manusia mati nama. Biarlah sebelum kita mati, orang tak ingat pada kita. Tak kenal pun kita siapa. Tapi bila dah mati baru orang tahu siapa kita".

"Emm.. terkenal waktu hidup ni payah. Payah untuk jaga hati dari sifat riak, sombong, bangga.. Tapi kalau dah mati, kita tunggu hasil apa yang telah kita tanam. Betulkan?" Tambah sahabat saya.

"Ya, mati itu tempat istirehat. Sedangkan hidup ini pula untuk kita berjihad". Saya mengiyakan.

"So sekarang apa yang awak sedang jihadkan?" Tanyanya pula.

"Entah... " Saya menjawab sambil tersenyum pahit.


---------------
Sunan Termidzi, no.2460

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إنما القبر روضة من رياض الجنة أو حفرة من حفر النار
"Sesungguhnya kubur itu adalah merupakan satu taman dari taman-taman syurga dan merupakan lubang dari lubang-lubang neraka"


Menurut al-Albani, hadis tersebut amat dhaif. Menurut Imam Abu `Isa pula hadis tersebut ghareeb dan dhaif.



Wednesday, November 23, 2011

Intellectual Puzzle

Bila orang tanya apa itu penyelidikan atau nama lainnya kajian atau dalam Bahasa Inggerisnya research? Secara mudahnya ia adalah untuk menkaji atau melakukan penyiasatan terhadap perkara yang masih belum ada jawapan secara akademik. Maksudnya ia memerlukan penyelidikan yang dilakukan dengan mencari fakta ilmiah dengan menggunakan kaedah saintifik. Kemudian ia dioalah dalam bentuk analitikal.

Jadi sekiranya perkara yang ingin dikaji tersebut telah ada jawapannya, oleh itu tidak perlulahbersusah payah mencari jawapannya lagi. Carilah isu lain yang belum ada jawapan. Jawapannya pula mestilah dikemukakan secara saintifik. Sekiranya jawapan tersebut ditemui di sembang-sembang kedai kopi ini bermakna kajian tersebut masih boleh dilakukan

Intellectual puzzle... secarah mudahnya itulah yang kita cari dalam penyelidikan. Melengkapkan puzzle yang masih tidak sempurna dan tidak memiliki sempadan. Ilmu Allah ni tiada sempadankan.. Jadi walaupun sesuatu topik telah dibincangkan oleh ramai penyelidik, percayalah topik tersebut masih mempunyai banyak pieces of puzzle yang perlu dicantumkan.

Perpustakaan Dalam Rumah


23 April 2011 yang lalu, akhbar Utusan menyiarkan bekas Perdana Menteri , Tun Dr Mahathir menyarankan agar golongan berkemampuan di negara ini mewujudkan perpustakaan di kediaman mereka dan mengisinya dengan buku atau karya yang berharga. Menurut beliau, ini adalah amalan orang kaya di negara barat seperti Amerika Syarikat yang gemar membina perpustakaan yang dipenuhi dengan pelbagai jenis buku lama, kemudiannya didermakan kepada perpustakaan selepas pemiliknya meninggal dunia.

Sebenarnya bukan sahaja golongan berkemampuan, golongan miskin juga boleh memiliki perpustakaan mereka sendiri. Mungkin juga kerana harga buku agak mahal. Jadi penekanan tentang memiliki perpustakaan di rumah hanya ditekankan kepada golongan berkemampuan.

Apapun menjadikan perpustakaan sebagai salah satu perkara penting yang perlu wujud dalam ruang kediaman adalah amat penting kerana ia mampu mencorak budaya pentingnya ilmu kepada penghuninya.


Melihat kepada trend hiasan dalaman rumah sama ada yang dipaparkan dalam television mahupun majalah-majalah, kebanyakannya memfokuskan kepada perkara-perkara berbentuk hiasan seperti perhiasan pingan mangkuk, kabinet dapur, ruang tamu dan sebagainya. Oleh itu, trend tersebut sepatutnya diperbaharui agar masyarakat Malaysia mula beralih kepada hiasan dalaman yang lebih memberi manfaat kepada mereka.

Akhirul kalam, pesan Lukman al-Hakim kepada anaknya,
"Wahai anakku, tuntutlah ilmu sebanyak mungkin. Sesungguhnya andai kamu kaya, ilmu itu akan menjadi perhiasan buatmu. Tetapi seandainya kamu miskin, ilmu itu akan menjadi harta buatmu".

Monday, November 14, 2011

Antara Blog dan Buku

Meja saya di ISDEV

Menulis bukan kerja yang mudah. Apatah lagi andai ilham daripada Allah s.w.t terputus seketika. Taqarub (pergantungan) dengan Allah s.w.t amat perlu.

Menulis juga merupakan medan dakwah. Bagi saya medan dakwah melalui penulisan ini mampu melampaui zaman dan sempadan generasi. Tambahan pula andai kita dapat menerbitkan buku, sampai bila-bila pun buku tersebut masih ada yang akan membacanya. Selagi mana bumi ini masih dihuni oleh manusia. Berbeza sekali dengan menulis di blog, laman web dan sebagainya. Sebab medium on-line ini bergantung kepad hosting tersebut. Andai tiba-tiba ditutup, habislah semua artikel yang ditulis oleh kita.

Menerbitkan buku berbanding blog juga satu kelebihan buat kita. Bukan sahaja bayaran royalti yang dapat kita peroleh untuk menampung kehidupan kita tetapi ia juga boleh memberi manfaat kepada waris kita seandainya kita dijemput menemui-Nya. Royalti bayaran tersebut akan dibayar kepada waris sebagaimana tertulis dalam perjanjian kita dengan penerbit. Selama 50 tahun bermula tarikh kematian kita, bayaran royalti tersebut akan dimasukkan ke dalam akaun waris kita. Selepas 50 tahun kematian kita, buku tersebut akan menjadi hak umum.

Apapun menulislah. Selagi bumi ini dihuni oleh manusia, sudah tentu ada yang akan membaca. Semoga apa yang ditulis menjadi amal jariah kita untuk dipersembahkan kepada-Nya.

Thursday, October 13, 2011

Defisit Dalam Belanjawan

Akhabar, berita, blog, facebook dan pelbagai wadah penyampai maklumat yang lain telah banyak membicarakan tentang Belanjawan 2012 yang telah dibentangkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak selaku pihak kerajaan dan belanjawan yang dibentang oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim selaku pihak pembangkang.

Bagi pihak kerajaan perbelanjaan tersebut disifatkan sebagai belanjawan yang mesra rakyat. Tetapi bagi pihak pembangkang pula belanjawan tersebut dicedok daripada belanjawan mereka (pihak pembangkang). Walau bagaimanapun, kedua-dua belanjawan tersebut masih menunjukkan belanjawan defisit. Ini bermakna negara akan berbelanja lebih daripada pendapatan yang sedia ada.

Mungkin betul secara serta merta merta untuk membuat mengurus sebuah belanjawan negara dengan pendapatan yang sedia ada, ia tidak mencukupi. Tetapi sekurang-kurangnya Pakatan Rakyat telah menawarkan jumlah defisit yang lebih rendah iaitu sebanyak 4.4% berbanding Barisan Nasinoal iaitu sebanyak 4.7%. Yang bakal menanggung hutang tersebut sebenarnya adalah rakyat Malaysia. Kerajaan sebenarnya hanyalah bertindak mengurus pendapatan yang sedia ada sebaik mungkin. Nampak gayanya daripada kedua-dua belanjawan tersebut terbukti kita selaku rakyat Malaysia empunya pendapatan negara tersebut, masih perlu meminjam untuk mengurus kehidupan seharian keluarga besar kita iaitu rakyat Malaysia.

Atau mungkin sebenarnya kita tidak perlu berhutang tetapi belanjawan tersebut yang menyebabkan kita terpakasa meminjam? Mungkin betul juga. Kalau Perdana Menteri sendiri mempunyai belanjawan sebanyak lebih RM10 bilion diperuntukkan untuknya* tidak hairanlah jika menteri-menteri, exco-exco dan sebagainya juga mempunyai elaun mencecah angka 14 digik. Dengan angka yang sedemikin rupa, tidak hairanlah Menteri Besar Kelantan dan exco-exconya boleh memotong elaun mereka untuk diserahkan kepada parti dan rakyat. Kediaman rasmi Menteri Besarnya juga dijadikan tempat penginapan bagi tetamu-tetamu yang datang berurusan dengan kerajaan negeri dan ada kalanya juga dijadikan tempat temindahan mangsa-mangsa banjir.

Tetapi berapa ramai dalam kalangan kita mampu menyerahkan kemudahan, ekaun atau ‘keuntungan-keuntungan’ yang mereka peroleh untuk kembali digunakan kepada rakyat kerana wang tersebut datangnya daripada rakyat. Bukan sepenuhnya milik mereka. Ramai yang antara kita lebih berminat untuk mengambil kesempatan berbanding mengembalikan lebihan tersebut kepada empunyanya iaitu rakyat.

Elaun cleaner, penyapu sampah, pemotong rumput, guard dan seangkatan dengannya banyak mana? Boleh ke mereka tersenyum dengan elaun yang mereka terima? Ada ke diperuntukkan elaun rumah, bekerja lebih masa dan elaun-elaun yang lain buat mereka? Ada ke bonos tahunan yang mereka terima? Bagi saya mereka lebih perlukan wang untuk kehidupan mereka. Kos sara hidup semakin tinggi sedangkan gaji minimum yang ditawarkan masih tidak dapat membantu mereka dalam keadaan anak-anak yang semakin membesar dan perlukan perbelanjaan yang lebih banyak berbanding sebelumnnya untuk makan, pakai, pembelajaran dan lain-lain.

Sifat qanaah (merasa cukup dengan apa yang ada) terlalu jauh berada dalam diri kita. Yang ada cuma sebuah kepuasan. Puas dalam berpakaian. Puas dalam merasa keenakan makanan. Puas dalam berbelanja. Puas dalam berkenderaan. Puas kita hanyalah untuk merai kehendak nafsu yang sebenarnya tidak pernah kenal erti puas.

Keadaan ini membuatkan mereka yang kaya semakin kaya dan yang miskin terus papa kedana. Sungguh memang benar. Jika pemerintah kita bersikap terus-menerus berhutang dan seronok dengan elaun yang diperoleh, rakyat juga akat mengikut sikap pemerintah. Jadi tidak hairanlah, menurut salah seorang pembentang INGRAW 2011 (The 6th ISDEV International Graduate Workshop 2011), berdasarkan kajian yang dilakukan olehnya di sebuah university tempatan semua respondennya yang merupakan kakitangan awam adalah menanggung hutang. Pihak kerajaan telah mendidik kita untuk terus berhutang.

Elaun tidak cukup untuk menampung keinginan, solusinya adalah dengan berhutang.
Jalan singkat untuk memenuhi sebuah kepuasan.




----------------------------

Sebahagian Ucapan Belanjawan 2012 Barisan Nasional:

12. Bajet 2012 akan menyediakan peruntukan 232.8 bilion ringgit bagi melaksanakan semua rancangan pembangunan Kerajaan termasuk projek dan program di bawah RP-Kedua, NKEA, NKRA dan SRI kursusnya menumpukan kepada kesejahteraan rakyat. Daripada jumlah tersebut 181.6 bilion ringgit adalah bagi peruntukan perbelanjaan mengurus dan 51.2 bilion ringgit bagi perbelanjaan pembangunan...

15. Dari segi kutipan hasil kutipan Kerajaan Pusat bagi tahun 2012, jumlahnya dianggarkan meningkat 1.9 peratus kepada 186.9 bilion ringgit berbanding 183.4 bilion ringgit pada tahun 2011. Dengan mengambil kira anggaran hasil dan perbelanjaan, defisit Kerajaan Persekutuan bagi tahun 2012 dijangka terus berkurang kepada 4.7 peratus daripada KDNK, berbanding 5.4 peratus pada tahun 2011.


Sebahagian Ucapan Belanjawan 2012 Pakatan Rakayat:

8. Oleh yang demikian, Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat akan memperuntukkan RM220 bilion berasaskan kepada sasaran untuk mengekang defisit pada kadar 4.4% daripada KDNK. Walaupun jumlah ini melibatkan penjimatan perbelanjaan sebanyak RM14 bilion dari kadar yang dibelanjakan oleh Barisan Nasional, kita yakin melalui pengurusan wang negara yang lebih berhemah, telus, bertanggungjawab dan berkesan, jumlah RM220 bilion ini akan memberi 20% nilai tambah kepada rakyat, berbanding apa yang dibelanjakan oleh Barisan Nasional selama ini.
9. Keseluruhan RM220 bilion ini akan digunakan sebaiknya untuk mengimbangi keperluan membaiki kerangka ekonomi negara yang kian punah di bawah Barisan Nasional dan membela rakyat dalam suasana yang semakin mendesak
10. Defisit tahun 2011 yang diunjurkan mencecah 6% dari KDNK membayangkan kegagalan Barisan Nasional menghentikan langkauan defisit belanjawan selama 13 tahun berturut-turut akibat ketirisan, rasuah dan penyelewengan. Oleh itu, fokus untuk mengurangkan defisit kepada angka 4.4% telah menjadi satu keperluan mutakhir demi kelangsungan kewangan negara di masa akan datang.

35. Laporan Bank Negara Malaysia yang terkini bertarikh 30 September 2011, berdasarkan angka hutang negara setakat suku kedua 2011 menunjukkan jumlah hutang negara telah mencecah RM437 bilion. Jika unjuran KDNK bagi 2011 dibuat berdasarkan pertumbuhan 5%, maka
kadar keberhutangan negara telah mencecah 53% dari KDNK negara. Pada tahun 2007, kadar ini hanyalah 42% dari KDNK negara.

36. Kadar keberhutangan rakyat Malaysia juga merunsingkan. Jumlah hutang oleh isi rumah Malaysia telah mencecah RM577 bilion pada akhir 2010, iaitu 77% dari KDNK sedangkan pada tahun 1997, ia hanyalah 33% dari KDNK. Maknanya, di bawah pentadbiran Menteri-menteri Kewangan yang kebetulannya semuanya Perdana Menteri sejak tahun 1998, rakyat Malaysia terpaksa berhutang lebih sehingga kadar keberhutangan meningkat sekali ganda dalam masa 13 tahun sahaja.

37. Keadaan diburukkan lagi dengan kadar defisit yang berpanjangan sejak mantan-mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sekarang memegang tampuk perbendaharaan negara. Defisit negara diunjurkan mencecah 6% bagi tahun 2011, jauh tersimpang dari janji Perdana Menteri untuk mengurangkan defisit ke kadar 5.2% seperti yang dibentangkan di dalam belanjawan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh.


37. Keadaan diburukkan lagi dengan kadar defisit yang berpanjangan sejak mantan-mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sekarang memegang tampuk perbendaharaan negara. Defisit negara diunjurkan mencecah 6% bagi tahun 2011, jauh tersimpang dari janji Perdana Menteri untuk mengurangkan defisit ke kadar 5.2% seperti yang dibentangkan di dalam belanjawan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh.

38. Malaysia tidak memerlukan perunding ekonomi antarabangsa yang mahal-mahal untuk memahami ancaman defisit dan hutang kepada kelangsungan kewangan dan kestabilan negara.

39. Rentetan krisis kewangan di Eropah dan Amerika Syarikat secara jelas mengajar kita bahawa negara-negara yang tata kelolanya lemah, berbelanja berlebihan melalui hutang dan disalahtadbir ekonominya adalah negara-negara yang paling terkesan apabila berlaku kejutan ekonomi dunia.

40. Malangnya, apabila ini berlaku, rakyatlah yang menjadi mangsa dan terpaksa menanggung beban pelbagai tindakan susulan yang diambil.

41. Oleh yang demikian, tumpuan untuk mengekang defisit sewajarnya menjadi tumpuan utama agar kita berjaya menghentikan kitaran memusnahkan akibat tabiat berhutang yang diamalkan Barisan Nasional selama ini.


*Maklumat tentang peruntukan belanjawan lebih daripada RM10 bilion ini saya peroleh daripada Belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahaim yang menyatakan sebanyak RM10 bilion belanjawan Perdana Menteri akan dipotong dan diagihkan kepada kementerian-kementerian yang memerlukannya.

Monday, October 3, 2011

Ia Memang Banyak Masalah



"Masa depan negara kita terletak ditangan kita sendiri...
Ingatlah walau apapun terjadi, Malaysia ini negara anda.
Ia negara kita
Ia memang banyak masalah
Malaysia perlukan kita semua" Tengku Razaleigh Hamzah

Lu kata lu sayang ini negara
Tapi sekali mengundi pun tak de
Jadi jangan kau cuba cakap jika hakmu kena lanyak

Sedarlah kuasa ditangan kita
Hak diberi jangan dipersia
Jadi jangan buat 'der' sahaja
Masa kita sudah tiba

Undilah...
Jangan tidur...
Undilah...
Jangan diam-diam...
Undilah...
Kitalah bos...
Undilah...
Daftarlah...

Tuesday, September 27, 2011

Bila Bergelar Sarjana

Presentation from Prof Norman Blaikie about Under Supervision: Roles And Responsibilites

Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat datang dan selamat bergelar mahasiswa atau mahasiswi kepada pelajar-pelajar baru yang telah berjaya menjejakkan kaki ke menara gading di seluruh dunia terutama di Malaysia. Tahniah juga saya tujukan khas buat pelajar yang dahulunya telah memegang Ijazah Sarjana Muda sekarang sedang mengorak langgah ingin pula memegang Ijazah Sarjana.

Tetapi perlu kita ingat bergelar pelajar Sarjana atau calon Doktor Falsafah merupakan suatu keisitimewaan yang jarang-jarang dimiliki oleh kebanyakan orang. Sebagaimana pembentangan Prof. Norman Blaikie;

"Being a postgraduate student is a great privilege.
It can lead to exciting opportunities.
It also carries many responsibilities."

Best of luck for all of you!!!

Thursday, September 22, 2011

Islam Di Nusantara


Perkembangan Islam di Nusantara sebenarnya telah lama diperhatikan oleh musuh Islam kerana mereka percaya bahawa akan lahir satu genegasi atau kumpulan yang akan mengembalikan kegemilangan Islam di era kebangkitan Imam Mahdi di Nusantara. Kepercayaan yang kuat ini telah membuatkan musuh Islam telah menubuhkan pangkalan tenteranya di Singapura dan Filipina.

Walau apapun kepercayaan musuh Islam terhadap perkara yang telah mereka kaji dan temui setidak-tidaknya mereka telah membuat persiapan untuk menentang Islam sewaktu era kebangkitan Islam apabila munculnya Imam Mahdi kelak. Malangnya walaupun telah banyak hadits yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w tentang kebangkitan tersebut, kita selaku umat Islam seolah-olah tidak mempunyai persediaan kearahnya berbanding musuh Islam.

So what's your plan?

Monday, September 19, 2011

Mendidik Anak: Visi dan Misi


Abu Hurairah r.a. meriwayatkan yang bermaksud : "Siapa yang mempelajari al-Quran ketika masih muda, maka al-Quran itu menyatu dengan daging dan darahnya. Dan siapa yang mempelajarinya ketika dewasa, ilmu itu akan lepas darinya dan tidak melekat pada dirinya, maka dia mendapatkannya pada hal dua kali". (Diriwayatkan oleh Baihaqi, Dailam dan Hakim).

Satu ketika dahulu dalam era sebelum dan awal kemerdekaan negara, ibu bapa akan cuba mendidik anak mereka pandai membaca al-Quran. Bahkan apabila ada di antara anak mereka yang pandai membaca al-Quran mereka akan sentiasa disebut-sebut.

Namun era tersebut telah berlalu. Sesiapa yang pandai membaca al-Quran tidak lagi dipandang setinggi dahulu. Tetapi mereka yang pandai membaca al-Quran secara bertaranum pula menjadi tumpuan umum. Bahkan terdapat banyak pertandingan-pertandingan membaca al-Quran secara bertaranum tumbuh bak cendawan selepas hujan.

Walau bagaimanapun, fenomena membaca la-Quran secara bertaranum di era 80an sehingga kini dibapati semakin tidak dihiraukan. Kini memiliki anak hufaz adalah satu kebanggaan kepada ibu bapa. Ia turut menjadi sebutan masyarakat Islam setempat apabila ada dalam kalangan masyarakat mereka ada yang menjadi hafiz atau hafizah.

Namun adakah setakat itu sahaja al-Quran tersebut harus dipandang? Andai setakat itu sahaja impian kita terhadap generasi akan datang, kita sebenarnya tidak berpandangan jauh dan tidak memiliki misi yang tinggi untuk memperjuangkan Islam. Sebaliknya visi atau misi ibu bapa Islam atau muslim hanya berada dalam lingkungan pandangan masyarakat atau lebih kepada pandangan untuk mencari glamor.

Memang benar 30 juzu' al-Quran di dalam dada itu penting. Tetapi jika sekadar memperoleh title 'al-hafiz' atau 'al-hafizah' dibelakang nama zuriat keturunan kita sebenarnya tidak mempunyai banyak bezanya dengan golongan orentalis yang turut menghafal al-Quran. Bahkan mereka memahami setiap isi al-Quran tersebut tetapi sayang kerena mereka menggunakannya untuk memusuhi Islam.

Memahami al-Quran dengan mentaddarbur kandungannya sebenarnya adalah lebih penting supaya al-Quran itu benar-benar hidup dalam masyarakat Islam. Oleh itu, tidak cukup untuk golongan ibu bapa muslim hanya mempunyai misi dan visi menjadikan anak mereka hufaz sahaja. Seharusnya mereka perlu berfikiran jauh sebagaimana ibu Sultam Muhammad al-Fateh.

Sultan Muhammad al-Fateh memiliki visi yang cukup hebat iaitu ingin menjadikan anaknya sebagai pembuka kepada Kota Konstentinopal. Dikisahkan bahawa sejak Sultan Muhammad al-Fateh lahir sehingga masih di bawah jagaan ibunya, Sultan Muhammad al-Fateh telah dibawa ke tebing bukit menghadap tebing Kota Konstentinopal setiap pagi. Sambil menghadap tebing tersebut ibu Sultan Muhammad al-Fateh berkata kepada anak kesayangannya lebih kurang begini "Wahai anakku, di sana terdapat Kota Konstentinopal dan Rasulullah s.a.w pernah bersabda "Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera". Ketahuilah anakku, engkaulah orangnya". Setiap hari ibunya tanpa bosan melakukan sedemikian rupa sehingga Sultan Muhammad al-Fateh boleh berjalan.


Terima kasih kepada Puan Lina Karim, ibu kepada Darwish dan Darwisya kerana membenarkan video ini di'uplord' ke dalam blog ini. Sama-samalah kita berkongsi visi Puan Lina terhadap anak-anaknya.

Bagaimana pula dengan ibu bapa muslim hari ini? Hadith yang mana menjadi matlamat kita? Bagi saya ada satu lagi hadith iaitu berkenaan kemunculan Imam Mahdi. Hadithnya bermaksud sebagaimana berikut; "Kaum kerabatku atan menerima bencana dan penyingkiran selepas aku tiada kelak sehingga datang satu kaum daripada TIMUR". (Hadith riwayat Ibn Majah).

Kalaupun anak kita bukan Imam Mahdi, biarlah mereka menjadi Asbabu Rayati Sud (Pasukan Panji Hitam) pendokong, penolong kanan, tentera atau apa sahaja yang membawa maksud generasi kita yang lahir atau bakal lahir nanti adalah pendokong Islam secemerlang tentera Sultan Muhammad al-Fateh.


Darwisyah, 3 tahun membacakan hafazannya dengan disemak oleh Ust. Kazim Elias

Jangan Ada Salah

Timang tinggi-tinggi sampai cucur atap
belum tumbuh gigih sudah pandai baca kitab


"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (tidak mempersekutukan Allah) tetapi orang tuanya lah yang menjadikan dia seorang yahudi atau nasrani atau majusi. Sebagaimana seekor binatang yang melahirkan seekor anak tanpa cacat, apakah kamu merasakan terdapat yang terpotong hidungnya? (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Hadith yang biasa kita dengar tetapi malangnya jarang sekali kita hayati. Saya katakan kita jarang hayati kerana biasanya kita ambil mudah dengan pendidikan awal kanak-kanak. Terutama sekali apabila kanak-kanak tersebut masih diusia bayi iaitu diusia 0 bulan sehingga setahun. Bagi kita, kanak-kanak atau bayi sekecil itu tidak memahami apa-apa.

Pelik. Apabila mereka masih di alam rahim, si ibu di sarankan sentiasa membaca surah-surah tertentu untuk anak yang sedang dikandungkannya. Tetapi apabila telah melihat dunia pendidikan sebegitu tidak lagi diteruskan atau mungkin kita hentikan buat seketika kerana bagi kita selaku ibu bapa, bayi tersebut tidak mengerti apa-apa. Sekiranya begitulah fahaman kita, mengapa harus bersusah payah untuk membaca surah-surah tertentu sewaktu bayi tersebut di alam rahim lagi? Mengapa perlu dijaga pemakanan si ibu sewaktu sedang mengandungkan si bayi kerana bimbang akan tumbesaran fizikal terutama otaknya yang sedang berkembang terbantut? Tindakan sebegini seolah-olah meletakkan pendidikan di alam rahim itu lebih utama berbanding selepas kelahirannya di dunia.

Kebanyakan daripada kita tidak ada plan tindakan untuk mendidik anak. Mahukan anak sekadar untuk bermain dan bergelak tawa dengannya dengan menidakkan tarbiyyah yang seharusnnya diutamakan oleh kita selaku orang dewasa khususnya ibu bapa mereka.

"Hakikatnya, anak tidak boleh dididik secara spontan, ia memerlukan satu pelan perancangan khas untuk menjadikan lebih mudah dibentuk. Mendidik mereka seperti mengendalikan sebuah syarikat awam yang sentiasa memerlukan plan induk, teknik khas, contingency plan dan monitoring system".- Ust Zaharuddin. (Klik untuk artikel penuh)

Oleh itu, jangan ada salah dalam mendidik anak. Perlu ada plan tindakan. So what your plan?

Thursday, September 8, 2011

Dunia Yang Telah Tua


Kehidupan ringkas tetapi signifikan - Prof Madya Muhd Kamil Ibrahim

Betul memang hidup ini mudah. Tetapi kita selalu menyusahkan diri kita bila peraturan Allah s.w.t kita ketepikan. Bila kita terlalu meraikan dunia yang sudah pun tua, berbongkok tiga. Nasihat kawan saya Akhi Mohd Shahrizan Shahrin "Jangan terpedaya dengan dunia, dunia dah tua, orang tua biasa nyanyuk, orang nyanyuk tak payah layan sangat..banyak bohong ja tu".

Betul, memang dunia telah tua tetapi kenapa kita selalu melayan kerenahnya? Mungkin kerana nafsu kita berjaya mencorak dunia. Nafsu..oh nafsu.

Islam telah menetapkan gaya hidup kita. Gaya hidup yang mudah tetapi signifikan.

Ada baju yang cantik tetapi mudah tidak keterlaluan fesyennya. Harganyapun murah. Untuk apa baju yang mahal sedangkan baju yang murah juga boleh dipakai untuk menutup aurat yang terbuka. Andai beli yang murah, selebihnya boleh disedekahkan kepada yang memerlukan. Tetapi antara peraturan Allah s.w.t dengan peraturan nafsu, peraturan nafsu lebih kita utamakan. Nafsu..oh nafsu.

Kaki yang hanya ada sepasang tetapi peliknya kasutnya mengalahkan keperluan. Mungkin lima pasang, mungkin juga sepuluh pasang. Harganya mencapai ratusan ringgit. Tetapi peliknya beli mahal-mahal letaknya di kaki bukan dikepala. Letak di kepalalah baru sesuai dengan harganya yang ratusan ringgit. Beli pula berpasang-pasang tetapi peliknya yang dipakai di kaki hanyalah sepasang. Pelik..pelik.

Makanan yang kita makan, kita telan... peliknya apabila sebelum masuk ke dalam perut semuanya nampak enak. Bermacam rasa ada. Manis, masam, pahit, masin dan macam-macam lagi. Tetapi bila kita termuntah atau telah bertukar menjadi najis kenapa baunya telah bertukar? Kenapa pula rasa enak tadi turut bertukar menjadi mual?Pelik... pelik.

Tetapi itulah makanan atau minuman yang kita inginkan. Nafsu turut mencorak keinginan untuk kita makan? Nafsu... oh nafsu yang akhirnya disebabkan terlalu menurut keinginan nafsu penyakit menghingap di badan kita. Akhirnya kita payah untuk bangun melaksanakan ibadah. Ibadah kepada Allah akhirnya tidak lagi sesempurna dahulu.

Mungkin juga kerana duit kita banyak, gaji kita tinggi, kita mampu beli apa sahaja, "kerja dah penat-penat. Ada duit. Biarlah.." dan pelbagai lagi alasan lain. Ya, memang betul. Tetapi hati-hati kerana wang, duit atau gaji tersebut bukan 100% milik kita sebaliknya kita sekadar pemegang amanah.

Jangan layan dunia kerana ia hanyalah mainan semata-mata. Firman Allah s.w.t

Surah Al Hadiid ayat 20 -21*

Maksudnya;
"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu" (Surah Al Hadiid, ayat 20).

Maksudnya;
"Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar". (Surah Al Hadiid, ayat 21)

Dunia..
Walaupun engkau telah tua.
Walaupun engkau telah nyanyuk.
Engkau tetap berjaya memperdayai manusia.
Dunia... oh dunia.


*Huraian lanjut mengenai firman Allah s.w.t berdasarkan beberapa tafsir al-Quran sila klik ini.

Thursday, August 25, 2011

Anugerah Allah s.w.t Buatnya


Ramai yang mengatakan bila puasa biasanya penghasilan susu ibu akan berkurangan berbanding sewaktu tidak berpuasa. Sehinggakan ada ibu yang memberhentikan pemberian susu ibu kepada bayinya. Alasanya kerana susu tidak cukup bahkan ada juga yang mengatakan sangat letih kerana si bayi akan mengambil zat dan tenaga dari si ibu sedangkan si ibu dalam keadaan berpuasa.

Walau apapun alasannya pemberian susu ibu kepada bayi yang umurnya kurang dari dua tahun perlu diteruskan memandangkan susu tersebut merupakan hak bayi tersebut. Allah telah ciptakan susu tersebut buatnya mengapa perlu menidakkan hak tersebut.

Persoalan penat, tidak larat, susu tidak mencukupi dan sebagainya, pulangkan sahaja kepada Allah s.w.t. Insya Allah, semuanya ada ganjaran di sisi-Nya. Cadangan saya, sekiranya benar-benar tidak mampu, gantikan susu ibu dengan air zam-zam. Sebagaimana yang telah Allah s.w.t angugerahkan kepada Nabi Ismail a.s sewaktu ibunya Hajar berlari-lari mencari air di padang pasir untuk diberikan kepada Nabi Ismail a.s yang sedang menangis. Insya Allah, berkat air zam-zam ia juga akan mengenyangkan bayi anda. Sebagaimana maksud hadis di bawah;

"Air Zam-Zam akan melaksanakan pesanan dan niat yang meminumnya" Serta "Barang siapa minum supaya kenyang, dia akan kenyang. Barang siapa minum untuk menyembuhkan penyakit, dia akan sembuh."

Hadis berikunya yang bermaksud;

"Sebaik-baik air di atas muka bumi adalah Air ZAM-ZAM, ianya mengenyangkan dan menyembuh penyakit." - Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Walau bagaimanapun pemeberian susu ibu perlu diteruskan cuma diselang-selikan dengan air zam-zam sewaktu bayi anda sedang menyusu. Insya Allah, sebagai seorang ibu mithali anda akan lakukan segalanya yang terbaik untuk bayi anda walaupun pada ketika itu mungkin nyawa perlu dipertaruhkan untuk bayi anda. Betulkan?

Apapun siiru a'la barakatillah (berjalanlah engkau dengan rahmat/berkat Allah s.w.t). Semoga dipermudahkan segala urusan terutama kepada ibu yang terlalu banyak berkorban.

Selamat Menyambut Hari Kemenangan

Tahniah kepada mereka yang telah berjaya berpuasa khususan khusus (puasa orang yang khusus lagi khusus) kerana telah berjaya melakukan ibadah puasa dengan tidak sahaja mampu menahan lapar dan dahaga tetapi juga menjaga keseluruhan anggota zahir (mata, telinga, tangan dan lain-lain) dan batin (hati) daripada melakukan maksiat.

Mereka inilah yang lebih layak berhari raya berbanding mereka yang hanya menahan diri daripada lapar dan dahaga. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;

"Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan tidak meninggalkan berkelakuan dusta (berdusta dengan anggota), maka Allah s.w.t. tidak akan memberikan apa-apa ganjaran ke atas keletihannya meninggalkan makan dan minum (berpuasa)". Hadis riwayat Bukhari

Dalam riwayat yang lain, sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: "Ada banyak orang yang berpuasa tetapi ia tidak memperolehi dari puasanya itu selain daripada lapar dan dahaga". Hadis riwayat Ibn Majah, Ahmad dan Al-Baihaqi

Sebab itu penilaian ibadah puasa hanya Allah s.w.t yang menentukan. Allah s.w.t yang memberi ganjarannya berbanding ibadah yang lain. Sebagaimana hadis berikut.

كل عمل ابن آدم يضاعف الحسنة بعشر أمثالها إلى سبعمائة ضعف، قال الله تعالى: إلا الصوم (فضله) ، فإنه لي، وأنا أجزي به، يدع شهوته وطعامه من أجلي، للصائم فرحتان : فرحة عند فطره، وفرحة عند لقاء ربه. ولخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك، والصوم جنة، وإذا كان يوم صوم أحدكم فلا يرفث ولا يصخب ، فإن سابه أحد أو قاتله، فليقل: إني امرؤ صائم

Petikan di atas adalah sepotong hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah radiallahuanhu, mafhumnya:

“Setiap amalan anak Adam itu digandakan pahalanya; satu kebaikan diberikan pahala antara 10 hingga 700 kali ganda. Allah berfirman: kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untuk-Ku. Aku akan memberi balasan puasa itu. Dia (anak Adam) mengetepikan syahwatnya dan meninggalkan makanannya kerana-Ku. Untuk orang yang berpuasa itu dua kegembiraan: kegembiraan ketika dia berbuka dan kegembiraan ketika dia bertemu Tuhannya. Dan sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi di sisi Allah daripada haruman kasturi. Puasa itu perisai. Pada hari salah seorang daripada kamu berpuasa, maka janganlah dia mengeluarkan kata-kata yang buruk dan membuat fitnah. Jika dia dicela oleh seseorang atau diperangi, maka hendaklah dia berkata: sesungguhnya aku orang yang berpuasa!”

Jadi beruntunglah mereka yang benar-benar Allah beri ganjaran kepada mereka berupa hari raya kerana pada ketika itu mereka berada dalam keadaan fitrah seumpama bayi yang baru dilahirkan tanpa dosa. Tahniah kerana ganjaran tersebut.

Tetapi malangnya kita hari ini, baju raya dah berli siap-siap sebelum tibanya bulan Ramadhan bahkan warna temanya juga telah ditentukan belumpun syawal tahun sebelumnya berlalu. Menang ke kita? Seronok dan bergembira di mata manusia tetapi di sisi Allah s.w.t lain pula penilaiannya.

Wednesday, August 24, 2011

Biasiswa vs Pinjaman


Antara biasiswa dan pinjaman sudah tentu kita selaku manusia yang normal akan pilih biasiswa. Tetapi tidak ramai antara kita yang mampu mendapat biasiswa kerana ia bergantung kepada pencapaian akademik masing-masing.

Biasiswa atau pinjaman kedua-duanya adalah pemberian daripada pembayar-pembayar cukai. Bukan hasil pemberian kerajaan. Kerajaan cuma mengurus wang tersebut. Jadi selaku peminjam atau penerima biasiswa ucapan terima kasih sepatutnya diucapkan kepada rakyat Malaysia bukan kepada kerjaannya. Kerajaan cuma pikul amanah supaya duit rakyat tersebut digunakan secara berhemah.

Bagi penerima biasiswa, anda beruntung kerana wang tersebut tidak perlu dikembalikan semula. Tetapi hati-hati. Ada amanah berat yang patut anda tunaikan sebaik mungkin. Jangan sia-siakan harapan atau hasrat rakyat Malaysia. Jadi gunakanlah biasiswa tersebut dengan sebaik mungkin.

Elaun-elaun yang andat terima juga perlu diurus dengan baik. Kadang-kala elaun yang diterima melebihi keperluan anda. Betulkan? Jadi hati-hatilah. Bimbang nanti di Akhirat anda perlu minta maaf kepada 27 juta rakyat Malaysia kerana anda telah mengkhianati amanah yang diberikan.

Jangan ingat biasiswa dan elaun yang anda dapat seumpama 'bulan jatuh ke riba' sebab boleh jadi di dunia ini anda puas dapat berseronok dan bergembira dengan wang tersebut. Akhirat nanti pula anda akan merana.

Jadi beruntung kepada peminjam pinjaman daripada rakyat Malaysia. Anda hanya ada satu tanggungjawab iaitu membayar wang pinjaman tersebut. Tidak ada tanggungjawab berat lain. Jadi bayarlah. Jangan tidak bayar. Anda sebenarnya sangat beruntung berbanding mereka yang menerima biasiswa. Sebab wang yang anda terima adalah hak anda. Insya Allah tiada keraguan untuk digunakan atau dibelanjakan. Boleh diserahkan kepada individu lain, contohnya ibu ayah, adik beradik dan sebagainya kerana setelah mambayar keperluan pengajian, selebihnya 100% hak anda.

Berbeza dengan biasiswa kerana kalau hendak menyerahkan kepada individu lain takut-takut rakyat Malaysia tidak benarkan. Maklum sajalah wang tersebut datang daripada rakyat Malaysia. Haram pula jadinya. Jadi berhati-hati dan berpada-padalah dalam setiap nikmat yang kita peroleh.
Terima kasih kepada pembayar-pembayar cukai Malaysia

Jadi kepada peminjam pinjaman pembelajaran tidak perlulah bersedih hati. Bayar cepat pinjaman tersebut. Kepada pembayar-pembayar cukai Malaysia pula, teriam kasih kerana sudi membiayai pembelajaran pelajar-pelajar sama ada dalam bentuk biasiswa ataupun pinjaman. Terima kasih daun keladi. Kalau boleh berilah lagi.

Tuesday, August 23, 2011

Setahun Lapan Bulan


Setahun lapan bulan. Lama bukan sekejap. Kalau bayi yang berusia setahun lapan bulan sudah tentu telah bebas berlari. Tidak lagi bertatih memberanikan diri untuk berjalan apatah lagi untuk berlari.

Setahun lapan bulan. Itulah tempoh masa perjalanan hidup saya yang telah saya habiskan sebagai calon doktor falsafah.

Setahun lapan bulan entah apa yang telah saya lakukan. Baru hari ini. Baru sebentar tadi. Objektif kajian PhD saya terbina. Baru terjumpa. Alhamdulillah. Berkat tahajud cinta malam tadi. Malam lailatul qadar mungkin. Entahlah saya tidak tahu. Tetapi yang saya tahu Allah telah memakbulkan doa saya supaya kajian saya dipermudahkan.

Setahun lapan bulan saya bergelumang dengan kajian berkenaan kemiskinan. Hari ini. Baru sebentar tadi Allah ilhamkan kajian yang sepatutnya saya lakukan. Berkat 23 Ramadhan 1432H.

Setahun lapan bulan bukan mudah untuk diharungi. Semata-mata untuk mencari kajian yang benar-benar 'valid' untuk dikaji. 'Valid' untuk diteliti. Tetapi baru tadi saya diilhamkan Allah objektif kajian yang panjangnya enam baris. Walaupun enam baris, enam baris inilah teras kepada kajian saya yang panjangnya nanti mungkin menjangkau 350 helai.

Setahun lapan bulan. Tempoh masa itu telah berlalu. Bagaimana pula akan datang?

Kecewa? Tidak pernah wujud rasa itu walaupun telah setahun lapan bulan berlaku baru hari ini Allah ilhamkan objektif kajian untuk tesis PhD. Kerana jihad itu menuntut kita untuk sentiasa berkorban.

Tempoh akan datang sudah tentu lagi panjang. Sudah tentu masih banyak yang perlu dikorban. Masa, wang ringgit, kudrat dan tenaga yang tidak seberapa. Semuanya harus dikorbankan untuk menyelam dilautan ilmu ketuhanan.

Monday, August 22, 2011

Zam-zam Je Ori


"Tak lama lagi insya Allah, pak cik sekeluarga akan ke Mekah buat umrah". Cerita seorang Pak Cik yang usianya hampir seusia dengan ayah saya.

"Seronoklah pak cik". Balas saya.

"Tak ada apa pun yang seronok kat Mekah tu. Kalau bukan kerana ibadat dan tempat nabi dah tentu tak ada orang yang akan datang".

"Kenapa pula Pak Cik?" Tanya saya ingin penjelasan.

"Kalau nak ikutkan barang-barang yang kita beli kat Mekah dan Madinah tu bukan keluaran orang Arab pun. Mukan made in Mekah atau Madinah tapi lebih banyak Made in China. Kalau waktu bulan haji lagi seronok orang Arab. Kita sibuk nak buat haji dan umrah. Dia orang bukan nak ambil peluang berniaga. Tapi ambik peluang melancong ke negara Eropah, Asia Tenggara. Malaysia pun samalah tempat mereka suka melancong. Penuh hotel mahal-mahal mereka sewa. Kedai mereka kat Mekah dan Madinah mereka sewakan pada orang lain. Ada yang sewa termasuk barang-barang yang ingin dijual kepada penyewa. Mereka nak untung cepat tak perlu sebuk-sebuk tunggu pelanggan datang. Cukup seorang penyewa sewa kedai dengan beli secara pukal barang dalam kedai tu. Dah dapat penyewa mereka pun seronoklah melancong".

"Abis tu Pak Cik, apa je yang ada kat Mekah atau Madinah?" Tanya saya.

"Air zam-zam je. Kurma pun bukan mereka yang tanam mereka impot dari luar. Dari Jordan biasanya. Kurma dari Israel pun ada. Jadi hati-hati kalau nak beli kurma. Orang Islam sekarang ni tak nak ambil peluang. Terlalu nak untung cepat. Pentingkan diri pula tu. Malanglah kita". Ada keluahan di hujungnya.

Sungguh-sungguh


Sungguh-sungguh kita berusaha sungguh-sungguh. Tetapi ada kala sungguh-sungguh kita jatuh merudum bukan seketika, ada kalanya boleh sampai bila-bila.

Atau boleh jadi juga jatuh sedikit berbanding sungguh-sungguh hari sebelumnya. Tetapi malangnya tidak mampu mencapai tahap sungguh-sungguh semasa tahapnya pada paras maksima.

Sebab itu andai dibandingkan sungguh-sungguh kita dengan sungguh-sungguh iblis dan syaitan, sudah tentu sungguh-sungguh iblis dan syaitan lebih hebat berbanding kita. Untungnya kita ada Allah yang sering bersama kita. Tetapi malangnya kita jarang-jarang merdoa kepada-Nya. Sedangkan itulah senjata penting perlu kita gunakan yang telah Allah anugerahkan kepada kita.

Bagus Kepada Lebih Bagus

Sedangkan pantai boleh berubah apatah lagi manusia

"Lain dah awak sekarang. Makin kurus pun ya juga". Sapa seorang sahabat lama setelah hampir sepuluh tahun tidak ketemu.
"Apa yang lain? Saya sama je. Sama macam dulu. Cuma cara berfikir saya dah lain. Tindakan saya juga dah berbeza. Matlamat saya juga dah berubah". Jawab saya bersahaja.

Setiap individu perlu sentiada berubah. Perlu sentiasa berhijrah. Berhijrah daripada yang tidak bagus kepada yang bagus. Daripada yang bagus kepada lebih bagus.

Jangan leka. Jangan alpa. Kerana iblis dan syaitan itu tidak pernah leka dan alpa menyesatkan kita.

Tuesday, August 9, 2011

Anak: Antara Perhiasan Dunia Atau Bekal Untuk Akhirat


Dikala si ibu menunaikan sembahyang si anak menangis minta dilayan karenahnya. Bukan kerana lapar tetapi sekadar minta ditemakannya bermain bersama. Tangisan manja tersebut berterusan sedangkan si ibu masih belum selesai menunaikan sembahyang. Si anak masih tidak berhenti cuba. Daripada tangisan kemudian si anak merangkak perlahan-lahan sambil menangis lalu berbaring dalam keadaan meniarap dengan meletakkan kepalanya dikaki si ibu yang sedang berdiri tegak bersembahyang.

Sudah tentu kekusyukan sembahyang si ibu makin tergugat. Usai sahaja sembahyang si ibu terus memanggil anaknnya sambil memeluk erat. Tangisan si anak terus hilang. Senyuman manja dihadiahkan kepada si ibu.

"Anak ummi, ummi kan tengah sembahyang. Janganlah menangis. Orang tengah sembahyang tak boleh menangis". Tidak putus-putus si ibu memberi nasihat buat anaknya yang masih kecil. Anak yang belum mumaiyyiz. Belum mengerti apa-apa.

Menjadi ibu kepada si kecil yang masih mahu dibelai manja membuatkan sering kali kita akan terlupa bahawa Allah s.w.t telah mengingatkan kepada kita bahawa anak itu walaupun ia adalah anugerah ia mampu bertukar menjadi fitnah.

Antara tanggungjawab kita/saya sebagai hamba dengan tanggungjawab kita/saya sebagai ibu, sukar sekali untuk diseimbangkan kedua-duanya. Jadi tidak hairanlah mengapa Allah s.w.t telah mengingatkan kita selaku hambanya tentang anak dan harta.

"Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu adalah fitnah dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar.” (Al-Anfal: 28)

“Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan”, (Al-Kahfi: 46)

Terdapat dua ayat yang telah dijelaskan oleh Allah s.w.t dalam al-Quran yang menjelaskan bahawa harta dan anak itu adalah fitnah. Fitnah bagi mereka yang tidak mampu menguruskannya dengan baik. Tetapi bagi mereka yang mampu menguruskan harta dan anak dengan baik, fitnah tersebut mampu bertukar menjadi anugerah dan rahmat dari-Nya.

Namun bukan mudah untuk menukar fitnah menjadi anugerah. Kegembiraan atau kesenangan berdamping dengan harta dan anak membuatkan kita selaku manusia biasa akan sering lalai daripada melaksanakan tanggungjawab kita kepada-Nya.

Menukarkan fitnah menjadi pahala bukan mustahil. Tetapi perlu disertai dengan mujahadah.

"Mujahadah itu perlu. Muhasabah itu selalu" - Fadhil Atari

Tuesday, July 5, 2011

Selamat Hari Bapa


Walaupun agak terlewat untuk mengucapkan Selamat Hari Bapa, tapi hari ini saya ingin mengucapkannya. Saya tidak malu untuk melafazkannya walaupun telah terlewat.

Semoga dirahmati Allah selalu.


Monday, June 20, 2011

Penuduh dan Dituduh


Keratan akhbar di atas merupakan keratan akhbar daripada Utusan Malaysia. Bagi saya kartunis Utusan Malaysia sedang mempermain-mainkan hukum yang telah Allah s.w.t tetapkan apabila berlakunya kes zina.

Sama ada sengaja atau tidak sebenarnya ia telah menyebabkan gugurnya syahadah kartunis terbabit sekiranya dia adalah penganut agama Islam. Malah lebih parah, lukisan sebegini telah membuatkan masyarakat Islam semakin keliru.

Hari ini kita hidup dalam selimut fitnah. Selimut ini kita tidak mampu membuangnya daripada kehidupan kita kerana manusia yang menghuni dunia akhir zaman ini mengangkat nafsu mereka menjadi tuhan. Keadaan ini membuatkan anugerah akal yang Allah s.w.t kurniakan kepada manusia telah digunakan ke jalan yang salah.

Jadi, walaupun kelihatan kolot dalam fikiran manusia untuk mendatangkan empat orang saksi sekiranya berlaku dalam kes zina pada zaman moden yang penuh dengan teknologi seperti CCTV, ujian DNA dan sebagainya tetapi di sisi Allah s.w.t ia adalah sebaik-baik saksi. Teknologi ini merupakan ciptaan manusia. Ia boleh direka, diubah, diedit dan sebagainya. Jadi, mampukah teknologi ciptaan manusia ini menjadi saksi?

Keadilan Islam kepada individu yang menuduh dan dituduh telah dijelaskan dalam kitab Syarah Riyadhush Shalihin oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin rahimahullah. Perbahasan mengenai hal tersebut adalah sebagaimana di bawah;

لَوْلاَ جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ

Maksudnya;
Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu (perbuatan zina istri Nabi? Karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itu di sisi Allah adalah orang- orang yang dusta.” (An-Nur: 13)

Maksudnya: tidakkah mereka mendatangkan empat saksi atas berita itu yang bersaksi atas perkara ini.

Karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itu di sisi Allah adalah orang-orang yang dusta.” Meskipun mereka jujur. Oleh karena ini kalau seseorang menyaksikan seseorang berzina dan dia mendatangi qadhi dan berkata: “Aku bersaksi bahwa si fulan berbuat zina.” Maka kita berkata: “Datangkan empat saksi!” Jika dia tidak bisa mendatangkan empat saksi, maka kita menghukumnya dengan cambuk 80 kali. Jika dia mendatangkan dengan orang kedua, maka kami menghukum keduanya masing-masing dengan cambukan 80 kali, dan jika datang dengan orang ketiga, kita menghukum mereka masing-masing dengan cambukan 80 kali.

Maka misalnya kalau dia mendatangkan kepada kita tiga orang yang bersaksi bahwa mereka melihat fulan berzina dengan fulanah dan hal itu tidak tsabit, maka kita menghukum mereka masing-masing dengan 80 kali cambukan. Oleh karena ini Allah berfirman:

لَوْلاَ جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ * وَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Maksudnya;
Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itu di sisi Allah adalah orang-orang yang dusta. Sekiranya tidak ada karunia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu semua di dunia dan di akhirat, niscaya kamu ditimpa adzab yang besar, karena pembicaraan kamu tentang berita bohong itu.” (A-Nur: 13-14)

Kalau bukan karena keutamaan dan rahmat Allah, sungguh kalian akan ditimpa hukuman yang disebutkan karena pembicaraan kalian tentang berita bohong itu. Di dalam firman Allah “pembicaraan kamu tentang berita bohong itu” ada dalil bahwa berita itu tersebar, tersiar, dan terkenal, karena hal itu merupakan perkara penting besar lagi riskan. Dan kebiasaan bahwa perkara-perkara besar tersebar dengan cepat dan memenuhi rumah, mulut, dan telinga (banyak orang).

وَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ * إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ *

Maksudnya;
“Sekiranya tidak ada karunia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu semua di dunia dan di akhirat, niscaya kamu ditimpa adzab yang besar, karena pembicaraan kamu tentang berita bohong itu. (Ingatlah) ketika kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikitpun, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja, padahal di sisi Allah adalah besar.” (An-Nur: 14-15)

Ketika kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut” tanpa riwayat, tanpa keterangan, dan tanpa keyakinan. “Dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikitpun, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja, padahal di sisi Allah adalah besar”, karena hal itu adalah tuduhan terhadap wanita paling suci di muka bumi, dia dan yang lainnya adalah para istri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, sehingga perkaranya sangatlah berat.



Semoga kita dijauhi daripada menyebarkan berita-berita yang tidak kita ketahui.

Wednesday, June 15, 2011

Tesis + PhD = @_@


Menurut Pak Cik Wiki (2011a) dengan dibantu oleh Uncle Google tesis adalah sebuah dokumen yang diserahkan untuk menyokong pencalonan akademik atau kelayakan profesonal seseorang berdasarkan kajian dan penemuan yang dilakukan olehnya.

Pak Cik Wiki (2011a) turut menambah, di sesetengah pusat pengajian tinggi ada kalanya tesis dikaitkan dengan calon PhD ada pula yang dikaitkan dengan calon Sarjana. Begitu juga dengan disertasi. Adakalanya disertasi dikatakan lebih pendek dan nipis ketebalannya berbanding tesis, namun ada kalanya ia dikatakan sebaliknya. Apapun kedua-duanya memerlukan kajian yang mendalam untuk sesebuah dokumen tersebut dinamakan sebagai tesis atau disertasi.

Secara mudahnya tesis atau disertasi sentiasa dikaitkan dengan kajian. Tahukah pula apakah maksud kajian? Menurut Muhammad Syukri Salleh (2011), menulis sebuah tesis Sarjana atau PhD bukanlah semudah menulis sebuah rencana akhbar atau majalah. Fakta ilmiah diperlukan dengan mengumpulkannya menggunakan kaedah saintifik. Kemudian ia dioalah dalam bentuk analitikal dan ditonjolkan penemuan baru yang boleh menutup lompang kajian dan karya yang sedia ada.

Kesimpulannya, calon PhD atau Sarjana yang menyiapkan tesis pasti akan melakukan kajian ilmiah berdasarkan kaedah saintifik.

Jadi, apakah pula PhD? Menurut Pak Cik Wiki (2011b), Phd atau nama panjangnya Doctor of Philosophy adalah adalah gelaran akademik pascasarjana yang diberikan oleh universiti kepada seseorang. Tingkat darjah akademik yang dikenali sebagai gelaran doktor falsafah berbeza-beza bergantung pada institusi pendidikan, negara dan tempoh masa, berdasarkan kajian peringkat degree sehingga ke peringkat higher-doctorates.

Bagimanapun menurut Pak Cik Wiki (2011b) lagi, istilah 'falsafah' tidak merujuk semata-mata untuk bidang falsafah moden, tapi digunakan dalam erti yang lebih luas sesuai dengan makna aslinya Yunani, yang adalah "cinta kebijaksanaan". Sebahagian besar Eropah, dalam semua bidang selain teologi, undang-undang dan perubatan secara tradisional dikenali sebagai falsafah.

Kesimpulannya, PhD adalah gelaran yang diberikan kepada seseorang yang berjaya menyiapkan kajian ilmiahnya oleh pihak universiti terbabit.

Secara faktanya, tesis dan PhD telah dijelaskan sebagaimana yang dibincangkan sebelum ini. Walau bagaimanapun, secara spiritual dan secara mudahnya tesis dan PhD yang dialami oleh ramai calon-calon PhD sama ada yang sedang ataupun telah mengalaminya adalah sebagaimana gambar rajah di bawah.

You + Thesis = =(

But don't worry, another pictures can help you.
Must always remember about your research.

You can do anything but don't forget write your thesis

Insya Allah, your thesis will be done

You can do it because you have Allah



Bibliografi

Muhammad Syukri Salleh. (2010, Januari). “Anugerah Tesis Terbaik Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin” dlm. Buletin Yayasan Nurul Yaqeen, Bil.1, hlm. 16.

Pak Cik Wiki (2011a). "Thesis" dlm. Wikipedia. Dilayari daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Thesis pada 15 Jun 2011.

Pak Cik Wiki. (2011b). "Doctor of Philosophy" dlm. Wikipedia. Dilayari daripada http://en.wikipedia.org/wiki/PhD pada 15 Jun 2011.

Pak Cik Wiki. (2011c). "Higher Doctorate" dlm. Wikipedia. Dilayari daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_doctorate#Higher_doctorates pada 15 Jun 2011.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...