Wednesday, October 6, 2010

Hitam Putih Dunia Kita

Justify FullJika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja... Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu... Terima Kasih.

Pernah terima e-mel seperti di atas? Sambungan e-mel tersebut adalah sebagaimana di bawah.

Kita mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging, dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa.

Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian, dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci menggunakan kata kod atau seumpamanya. Jadi mereka telah mengunci semua pintu dengan serta-merta.

Hanya 3 minit diperlukan untuk melakukannya selepas diminta.. Mereka menjumpai kanak-kanak perempuan itu 5 minit kemudian di dalam bilik air dalam keadaan masih khayal. Kepala budak perempuan itu sudah separuh dicukur, dan hanya berpakaian dalam. Ada sebuah beg mengandungi baju, pisau cukur, dan rambut palsu terletak di lantai bersebelahannya untuk menukar wajahnya.

Siapa pun yang melakukannya - iaitu mengambil lalu membawa budak perempuan ini ke dalam bilik air, cukur rambut dan tukar pakaiannya - melakukannya kurang daripada 10 minit. Ini bikin saya menggigil tak sudah-sudah. Tolong perhatikan anak-anak anda apabila berada di tempat luas di mana adalah senang untuk kita terpisah dengan mereka seperti di gedung beli-belah. Hanya beberapa minit diperlukan untuk melakukan semuanya. 5 minit lagi maka anak perempuan itu tentu sudah berjaya dibawa keluar.

Saya masih amat terkejut ada manusia yang sanggup melakukannya, apa lagi dalam masa hanya beberapa minit. Masa anak-anak kecil boleh berlari tanpa hirau telah berlalu. Budak perempuan itu kini selamat. Syukur ke hadrat Allah SWT, dan tahniah kepada pekerja Carrefour yang bertindak pantas.

Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada pihak Carrefour JB.
Menurut penghantar e-mel berkenaan perkara di atas taktik yang sama digunakan oleh penculik tersebut dua tahun yang lalu di Kelantan.

Bala (saya ingat namanya Bala je. Berketurunan India) yang merupakan seorang pakar dalam jenayah lebih kurang macam Kamal Afendi Hashim. Dia pernah datang USM, alhamdulillah saya berkesempatan menghadiri talknya. Dia juga menceritakan hal yang sama dan banyak cara yang boleh dilakukan oleh penjenayah untuk penculik. Antaranya memasukkan pil khayal ke dalam tin atau botol minuman dengan jarum yang halus. Sehinggakan air yang berada di dalamnya tidak keluar pun. Saya lihat demonstration tersebut. Memang tidak keluar air.

Bala juga menceritakan jika perempuan diculik setelah disuntik dengan ubat pelali, tidur atau yang seangkatan dengannya, mereka akan menukar baju, gunting rambut, make-up sikit dan membasahkan badan perempuan tersebut dengan arak. Semuanya bertujuan untuk mengelirukan pihak berkuasa, rakan yang ikut serta perempuan yang diculik tadi atau sesiapa sahaja. Bala menceritakan lagi, sekiranya kita menyedari rakan kita diculik, kita mungkin tidak dapat berjumpanya lagi kerana imej telah ditukar. Walaupun dalam masa yang singkat kita telah laporkan kepada pihak bertanggungjawab, dengan menyatakan rakan kita memakai baju warna ini, tudung begini, bawa beg begini dan begini tetapi hakikatnya semuanya tidak sama. Bahkan boleh jadi kita yang terserampak dengan rakan kita yang diculik tersebut tidak mengenalinya.

Menurut Bala lagi, mereka menggunakan kereta mewah bercermin gelap untuk membawa lari rakan kita tadi. Apabila polis mengadakan sekatan dan menahan kereta tersebut, mereka boleh menerangkan bahawa mereka mambawa anak VIP yang sedang mabuk, kerana bau simbahan arak ke badan rakan kita tadi seolah-olah mengiakan perkara tersebut. Menurut Bala, status VIP yang ada pada seseorang membuatkan pihak berkuasa tidak terlalu masuk campur perkara yang berlaku dalam kehidupan mereka. Jadi keadaan ini membuatkan penculik mudah melakukan jenayah.

Tadi cerita tentang Bala. Sekarang cerita tentang Prof Syukri pula.

Kuliah undergrad petang tadi juga menceritakan hal yang sama. Prof Syukri memberi nasihat kepada pelajarnya berkenaan keadaan dunia hari ini. Banyak kisah yang prof ceritakan berlaku kepada pelajar universiti sekarang. Semuanya kisah yang bagi saya yang hanya mampu dilafazkan "... Allah bagaimana mungkin saya dan anak-anak saya nanti boleh hadapi dunia yang semacam ini".

Prof ceritakan kepada kami berkenaan beberapa kejadian pelajar perempuan yang tertipu dengan lelaki... bagi saya yang itu perkara biasa yang selalu kita dengar. Tetapi banyak juga dalam kalangan kita yang tertewas walaupun biasa kita dengar. Yang tu yang tertipu, tapi ada juga yang baik ditipu oleh lelaki. Bagi saya kisah ini kisah yang luar biasa seramnya... moga-moga Allah jauhkan kita dengan perkara yang semacam ini.

Kisahnya bermula bila seorang pelajar yang berkenalan dengan seorang lelaki. Lelaki ini seorang ustaz. Tetapi baru sahaja berkenalan terus diajak oleh lelaki tersebut untuk bernikah. Lelaki tersebut telah memiliki anak seramai dua orang hasil perkahwinannya dengan bekas isterinya. Mereka telah berpisah sepuluh tahun yang lalu.

Kemudian setelah buat kerap kali solat istiharah, setiap kali pelajar perempuan tadi sering bermimpi yang menandakan bahawa lelaki tersebut adalah pilihan terbaik untuk dijadikan suami. Jadi pelajar perempuan tersebut bersetuju. Masalahnya keluarga pelajar perempuan tadi tidak menerima pilihannya. Tetapi bila dah lama-lama keluarganya bersetuju dan tarikh pertunangan telah ditetapkan pada 10.10.2010. Cantik tarikh ni kan?. Tetapi apalah yang ada pada tarikh, mereka tidak jadi bertunang.

Prof menceritakan bahawa mak dan ayah pelajar perempuan tadi telah menerima dua pucuk surat supaya pertunangan sekaligus perkahwinan dengan lelaki tersebut jangan dilakukan. Akhirnya bila disiasat identiti lelaki yang dikenali sebagai ustaz ini tadi dengan menelefon majikan lelaki tersebut, ramai yang mengatakan jangan berkahwin dengannya.

Pelajar perempuan tadi dibawa berubat. Rupa-rupanya lelaki tersebut telah menggunakan ilmu supaya setiap kali dia bermimpi, mimpi tersebut menandakan lelaki tersebut adalah lelaki terbaik untuk dijadikan suami kepadanya. Ia berlaku melalui sentuhan. Menurut pelajar perempuan tadi, memang ada mereka bersentuhan tangan yang pada mulanya dirasakan oleh perempuan tersebut berlaku secara tidak sengaja. Rupanya memang disengajakan oleh lelaki tersebut (kurang ajar betuuuuul!!!). Kemudian lelaki tersebut juga pernah memberikannya sebungkus gula-gula kepadanya (tak ingatlah sebijik atau sebungkus). Juga ada ayat yang lelaki tersebut bacakan pada gula-gula tadi.

Bukan itu sahaja, lelaki tersebut juga telah memberikan air yang telah dijampinya kepada pelajar perempuan tersebut untuk diserahkan kepada kedua ibu bapanya supaya dapat melembutkan hati mereka untuk menerima lelaki tersebut sebagai menantu mereka. Tetapi berkat doa yang dibacakan oelah pelajar perempauan tadi sewaktu menuangkan air kepada kedua ibu bapanya, dia membaca doa sebagimana di bawah;

بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
Dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi maupun yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".*

Dengan izin Allah s.w.t perkara yang tidak baik yang dirancang oleh lelaki tadi tidak berlaku kepada ibu dan bapanya.

Nasihat Prof pada kami tadi, yang lelaki jangan jadi jahat sebab takut bila sekarang kita buat jahat pada orang perempuan, nanti akan datang orang akan buat jahat pada anak kita. Kepada yang perempuan pula prof nasihatkan tak usahlah layan lelaki sangat. Bila kena usik sikit je terus nak layan.

Kesimpulannya hati-hatilah. Dunia kita ada hitam putihnya. Masalahnya sukar sekali untuk kita menilai mana yang benar-benar putih dan mana pula yang hitam. Moga Allah memelihara kita daripada yang hitam.. kelabu pun sama lah...



*Hadis:

عَنْ أَبَانَ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عُثْمَانَ رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

Maksudnya:

Daripada Aban bin Utsman, daripada Utsman, Rasulullah SAW telah bersabda "Sesiapa yang berdoa, "Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." sebanyak tiga kali, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika waktu subuh sebanyak tiga kali, dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan Ahmad)


Tutorial pagi esok Prof amanahkan saya untuk check hafalan pelajar berkenaan doa dalam hadis tu. Agak-agak ada tutorial di universiti mana ada silibus macam tutorial saya esok? Mungkin ada tapi payah nak cari... tapi kalau nak cari, paling senang kat ISDEV. Jangan marah..

Tutorial yang saya handle pernah saya buat asma ul-husna 5 minit 30 minit tazkirah, 20 minit je kelas.. tutorial tak sampai satu jam tau. Memang itu prosidurnya. Tapi selalunya time saya jadi lebih satu jam. Sebab student pun merapu juga.

Kuliah pun sama, kuliah dua jam jadi satu jam sebab satu jam lagi dok merapu bagi tazkirah+ asma ul-husna sebelum mula tazkirah@merapu.


Harap Prof tak baca entry kali ini. Terutama kat tulisan kecik ni...Tapi biasanya Prof baca... Sorry ye Prof..

3 comments:

wan.haniza said...

Assalamualaikum,

Kak Radieah, saya terasa ngeri membaca entri kali ini. Nak mintak izin untuk saya edit dan masukkan dalam blog ABI ya. Nanti saya nyatakan sumber dari blog Kak Radieah.

Radieah Mohd Nor said...

Wa'alaikumsalam w.b.t

Entry kali ni main tulis je tak fikir pun tentang susunan ayat.
Ayat tak akademik. Tunggang terbalik. Nanti Prof marah..

Ahli Bersekutu ISDEV said...

Email yang mengandungi berita kanak kanak itu palsu sebenarnya @ hoax. Dibuat bertujuan supaya massa bertindakbalas secara panik. Dan, belum ada pun kejadian seperti yang didakwa itu berlaku.

Saya tak kenal Bala siapa dan saya tidak bersetuju dengan pendapat beliau. Kalau namanya mencolek, kenapa perlu lalu sekatan jalanraya? Bukankah pencolek telah terlebih dahulu membuat research seperti tujuan, sasaran, laluan larian dan transit sebelum melaksanakan niat jenayah itu?

Maklumat hasil pembacaan berbanding pengalaman sebenar adalah sesuatu yang sangat berbeza dan pendapat saya di atas adalah berdasar pengalaman saya dan rakan2 sedunia dalam bidang law enforcement dan dunia jenayah.

Apapun, yang penting adalah sentiasa berwaspada dan bersedia bertindak dalam kecemasan.

kamal fnd hashim
November 8, 2010 7:35 PM

P/s:
Komen ini di copy paste dari Blog ABI yang menceritakan hal yang sama berkenan entry di atas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...