Monday, October 12, 2009

Boikot: Sejauhmana Kita Istiqamah Dengannya?

Tidak lama dahulu isu boikot memboikot barangan daripada Israel menjadi isu hangat diperkatakan oleh semua. Banyak barang, jenama dan sebagainya kita boikot dalam usaha untuk melumpuhkan sidikit sebanyak ekonomi Israel.

Tetapi kini isu tersebut tidak lagi menjadi sehangat dahulu. Bahkan kita mula lupa untuk memboikot barang atau jenama yang dahulunya kita boikot.

Boikot barangan dari Israel sebenarnya tidak sahaja menyelamatkan penduduk Palestin daripada serangan tentera Israel tetapi ia turut memberi peluang kepada industri tempatan terus berkembang. Bagi saya, memang hari ini kita susah untuk memperoleh barangan yang terbaik berbanding barangan perjenama yang dikeluarkan oleh Israel dan sekutunya.
Tetapi dengan memboikot barangan mereka secara tidak langsung kita telah memberi harapan kepada industri tempatan untuk berkembang. Dengan membeli barangan buatan muslim, Insya Allah suatu hari nanti barangan buatan muslim juga akan turut setanding dengan jenama mereka.

Persoalannya kini sejauhmana kita mampu untuk istiqamah dengan perkara yang telah kita mulakan dahulu? Teruskanlah memboikot barangan atau jemana daripada Israel, belilah barangan buatan Muslim yang Insya Allah… terjamin kehalalannya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...