Wednesday, October 14, 2009

Catur Putih Kehilangan 'Permaisuri'


Bagi individu yang menguasai peraturan permainan catur.. sudah semestinya dia tahu bahawa buah catur ‘Queen’ adalah buah catur yang amat bermakna sama ada bagi pihak lawan ataupun sebaliknya. Ia berlaku kerana ‘Queen’ mampu bergerak dengan dua cara berbanding buah catur lain yang hanya mampu menggunakan satu cara sahaja.

Begitu juga dalam kehidupan kita... sekiranya anda mampu menguasai banyak perkara terutama berkenaan dengan softskill, kelebihannya akan berpihak kepada anda.

Zaman serba moden ini, teknologi memainkan peranan penting di dalam kehidupan individu, organisasi dan sebagainya. Masa juga menjadi amat bermakna untuk setiap individu. Bahkan kita tidak pelik sekiranya ada di antara kita yang membeli masa. Contohnya terdapat individu yang menggunakan kapal terbang sebagai pengangkutan utama mereka untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain... alasannya ‘pengangkutan yang lain lambat... buang masa’. Terdapat juga individu yang mengupah sekumpulan pekerja untuk mengutip data bagi kajian yang dilakukan olehnya... semuanya kerana untuk menyingkatkan waktu kajian yang dilakukan olehnya... wang... duit tidak lagi menjadi masalah utama tetapi masalah utama kini beralih kepada masa ... waktu.

Kembali semula kepad softskill... seharusnya setiap individu Muslim harus menguasai pelbagai bentuk softskill untuk memudahkan usaha dakwah yang semakin lama semakin mencabar. Sebagai seorang dai’e penguasaan multimedia dan teknologi amatlah penting kerana generasi muda kini menjadikan multimedia dan teknologi sebagai gaya hidup yang tidak dapat dikesampingkan.

Oleh itu, cara berdakwah juga harus bergerak seiring dengan perkembangan semasa. Jika dahulu mungkin dakwah mungkin dilakukan dalam bentuk ceramah, kuliah, forum dan turun ke lapangan masyarakat seperti yang dilakukan oleh parti gerakan Islam PAS, ABIM, Arqam, JIM dan sebagainya... tetapi cara berdakwah kini harus berubah mengikut perkembangan semasa.

Jika perkara mungkar.. maksiat boleh melakukan perubahan demi perubahan untuk lebih menarik minat masyarakat untuk terpengaruh dengnnya... mengapa tidak cara dakwah kita turut diubah untuk lebih menarik minat generasi muda mendekati Islam...

Seharusnya seorang dai’e perlu pandai mengambil peluang yang ada... jangan terlalu jumud dalam sesuatu perkara.. Islam ini terdiri daripada konsep thabat wa murunah iaitu tetap dan fleksibal. Dakwah itu adalah satu perkara yang wajib untuk kita lakukan. Hukumya adalah thabat (tetap) tetapi cara berdakwah adalah murunah (fleksibal).. terpulang kepada kita bagaimana caranya selagi tidak bertentangan dengan syarak.

Oleh itu, melahirkan individu Muslim yang menguasai banyak soft skill adalah penting. Jika tidak gerakan dakwah akan menjadi lemah, terbantut dan sebagainya kerana jumlah individu yang multi softskill sedikit.

Jangan tunggu sehingga individu tersebut hilang dik ketentuan Ilahi... kerana ia amat sukar untuk dilalui seumpama buah catur kehilangan ‘Queen’ di medan tempur.

4 comments:

Za's said...

menarik la promo PMI tuh!
siapa lah makhluk yang membuatnyerr...semoga dirahmati Allah..

Radieah Mohd Nor said...

Tak adalah promot PMI. Tapi yang tu je mulimedia yang ada untuk contoh.

Enti pun apa kurangnya... dulu bukan ke enti pandai guna adobe photoshop... okeylah tu..

wanneeza said...

wah sangat nice...
betul3, tak bleh biarkan orang mensinonimkan Islam dengan 'ketinggalan'

Radieah Mohd Nor said...

Kak Radieah setuju dengan awak Niza...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...