Wednesday, October 21, 2009

Jenayah Akademik


Sudah lama sebenarnya saya ingin menulis entry berkenaan tajuk ini.. tetapi apabila menghadap laptop sahaja, langsung saya lupa tentangnya.. Alhamdulillah setelah membaca blog yang memuatkan tentang artikel yang ditulis oleh Tan Sri Dato' Dzulkifli Abdul Razak selaku Naib Canselor USM, saya mula teringat tentangnya. Maklumat berkenaan jenayah akademik ini saya peroleh sewaktu ucaptama INGRAW oleh Prof Dr. Muhammad Syukri Salleh.

Jenayah akademik sebenarnya bukanlah suatu perkara yang asing berlaku dalam dunia akademik terutama di dalam institusi pengajian tinggi. Bahkan ia berlaku di seluruh dunia. Jadi adalah tidak menghairankan sekiranya ramai di antara kita tidak tahu langsung bahawa perkara tersebut adalah satu jenayah.

Jenayah akademik berlaku apabila seseorang pelajar melakukan penulisan tentang kajian yang dilakukan olehnya sama ada dalam jurnal, artikel, kertas kerja dan sebagainya, nama yang diletakkan di dalam kajian tersebut turut ditulis individu yang tidak terlibat untuk menulis berkenaan kajian tersebut. Biasanya para pelajar akan meletakkan nama penyelia (supervisor) mereka.

Memang benar supervisor terlibat dalam menyelia, menasihat dan memberi tujuk ajar kepada para pelajar untuk menyiapkan kajian dan penulisan para pelajar. Tetapi konsep tersebut tidak bermakna supervisor melakukan kajian serta nama mereka boleh diletakkan sebaris dengan nama pelajar yang melakukan kajian dan penulisan. Sebaliknya supervisor pada ketika itu adalah ‘pelayan pemikiran’ pelajar atau dalam istilah biasa yang diguna pakai, mereka adalah editor atau penyunting penulisan yang pelajar lakukan. Lebih malang lagi apabila terdapat kajian yang diletakkan nama supervisor di hadapan nama pelajar. Ia mengambarkan seolah-olah supervisor merupakan penulis utama kajian tersebut sedangkan yang berlaku adalah sebaliknya… dan adalah tidak salah untuk mengatakan nama supervisor pada ketika itu tidak perlu diletakkan di dalam kajian tersebut kerana mereka bukanlah author sebaliknya adalah editor.


Mungkin ada di antara kita yang mengatakan ‘alah, tak salah pun letak nama supervisor. Supervisor dah banyak tolong kita’. Memang tidak ada yang salah. Tetapi apabila ia berlaku di dalam dunia akademik ia akan menjadi satu kesalahan yang besar. Ini kerana di dalam dunia akademik, menulis adalah suatu perkara yang wajib dilakukan… semakin banyak bahan penulisan, buku-buku, jurnal-jurnal dan pelbagai lagi bahan akademik yang berjaya anda terbitkan, semakin berkembanglah ilmu anda juga semakin cepatlah pangkat anda dinaikkan… daripada gelaran Dr. kepada Prof Madya kemudian kepada Prof Dr… mungkin juga akhirnya akan memperoleh gelaran Prof Emeritus.

Cuba bayangkan anda memperoleh pangkat dan secara tidak langsung tangga gaji anda juga akan berubah seiring dengan pangkat yang anda peroleh… adakah rezeki yang kita peroleh adalah rezeki yang benar-benar daripada hasil titik peluh kita?

Saya pernah diceritakan oleh sahabat saya.. seorang penuntut di universiti lain..yang melakukan satu kajian. Beliau menulis kajian tersebut di dalam Bahasa Malaysia. Sahabat saya ini turut meletakkan nama supervisornya di dalam kajian tersebut. Kemudian supervisornya menggunakan kajian tersebut untuk dibentangkan di luar negara. Bezanya kajian sahabat saya dialih bahasa ke dalam Bahasa Inggeris. Akhirnya dengan kajian yang bersusah payah dilakukan olehnya.. supervisor tersebut memperoleh pangkat ‘Profesor’ daripada kajian tersebut….

Satu lagi kisah yang diceritakan oleh Prof Syukri sewaktu di INGRAW tersebut.. kisah ini berlaku di luar negara… melalui hasil kajian yang dilakukan oleh dua orang pelajar dengan dibantu oleh seorang supervisor.. dengan izin Allah kajian tersebut mendapat pengiktirafan dan ingin dianugerahkan pingat dan sejumlah wang. Juruhakim tidak mengiktiraf dua orang pelajar tersebut untuk menerima anugerah tersebut memandangkan mereka adalah pelajar. Jadi mereka menganugerahkannya kepada supervisor tersebut. Disebabkan hasil kajian yang dilakukan tersebut sebenarnya dilakukan oleh dua orang pelajar tadi, pelajar tersebut membuat keputusan untuk membawa kes tersebut ke mahkamah.. Tetapi dengan adanya perbincangan sesama mereka di antara pelajar dan supervisor tadi, kes tersebut dapat diselesaikan di luar mahkamah. Ini kerana sekiranya kes tersebut menjadi kes mahkamah, banyak perkara buruk lain akan timbul. Misalnya nama baik universiti dan supervisor selaku pensyarah akan tercemar. Keputusnnya, mereka bersetuju untuk membahagian sejumlah wang tersebut sama rata di antara mereka.

Jenayah akademik mungkin dianggap remeh oleh kita.. tetapi sebenarnya dengan adanya jenayah yang sebegini, para akademik kini tidak lagi sehebat dulu seperti Prof Ungku Aziz, Prof Syed Hussen Alatas, Prof Dr Yusuf al-Qardhawi dan pelbagai nama besar yang lain. Mereka menulis, mengkaji.. hasil daripada pemikiran mereka sendiri … mereka menerbitkan buku mereka sendiri melalui pandangan, pengalaman dan luahan hati mereka sendiri. Berbeza dengan para akademik kini yang integritinya dan atitudenya semakin hilang kerana pangkat dan gelaran menjadi keutamaan… kesannya universiti kita kini tidak lagi dipandang sehebat dulu.. begitu juga dengan mahasiswanya.. kerana yang mendidik mereka kebanyakannya tidak lagi seikhlas dan setulus kasih pendidik-pendidik terdahulu.

Sebuah hadith Rasulullah s.a.w yang berbunyai;
صنفان من أمتى اذا صلحوا صلح الناس واذا فسدوا فسد الناس الأمراء والفقهاء
Maksudnya “Dua golongan dari ummatku apabila baik mereka nescaya baiklah manusia keseluruhannya dan apabila rosak mereka nescaya rosaklah keseluruhannya. Iaitu para pemerintah dan para fuqaha (alim ulama)”.

Maksud fuqaha di dalam hadis tersebut juga merangkumi maksud yang lebih luas iaitu ahli akademik… Jadi seandainya mereka telah rosak maka sudah tentu mereka akan merosakkan yang lain pula iaitu para pelajarnya.. rosak lagi merosakkan. Seperti firman Allah s.w.t yang bermaksud ‘… sesat lagi menyesatkan’.

Saya pulangkan perbincangan ini kepada anda semua terutama yang bakal menjadi ahli akademik, telah menjadi ahli akademik, ingin menjadi ahli akademik dan pelbagai status yang lain… kerana ia suatu tugas yang amat berat. Entry kali ini lebih terarah kepada disiplin ilmu dalam aliran sastera… tetapi bagi saya bezanya tidak terlampau banyak bagi disiplin ilmu dalam aliran sains… namun ia hanya pandangan saya sahaja.

Saya tidak tahu kerana saya lebih menjurus dalam aliran sastera bukan dalam bidang sains. Jadi kepada individu yang terlibat di dalam bidang sains … ia terpulang kepada anda.. Adalah lebih elok sekiranya anda dapat berkongsi maklumat dan pandangan anda berkenaan topik ini terutama bagi individu yang berada di dalam bidang sains.. tinggalkanlah komen anda... semoga ia dapat memberi manfaat kepada semua.

Tuesday, October 20, 2009

"..Janggut Sotong Atas Langit.."

“Ni duit raya banyak-banyak ni nak buat apa?” Tanya saya kepada Abang Ngah.. anak sepupu saya.. yang saya dah anggap macam anak sedara sendiri.. Maklum jelah ibunya yang merupakan sepupu saya. Ibunya adalah anak tunggal.. dah macam kakak kandung saya sendiri.

“Abang Ngah nak beli barang Abang Ngah dengan barang-barang ummi”. Jawab Abang Ngah sepontan.

Jawapan yang diberikan oleh Abang Ngah tadi amat mengejutkan saya.
“Nak beli barang ummi?” Tanya saya inginkan kepastian… tidak percaya dengan kenyataannya tadi.
“Emm.. nak beli barang ummi” Diulangi jawapannya semula dengan bersungguh-sungguh.

“Dulu, Abang Ngah ni cakap kat Kak Jita ‘nak beli barang-barang dapur untuk ummi’… adoi sedih je rasa. Dalam banyak-banyak barang, barang dapur juga yang dipilih?.. emm…” Luah Kak Jita, ummi kepada Abang Ngah. Saya yakin dia terhibur dan gembira dengan celoteh anaknya yang berusia kira-kira tiga ke empat tahun.

Saya memang biasa bertanya dengan ramai kanak-kanak kecil seusia Abang Ngah ini bila memperoleh duit raya… soalan ‘nak beli apa dengan duit banyak-banyak ni?’ adalah satu soalan yang biasa diutarakan oleh saya. Tetapi jawapan yang saya terima biasanya adalah untuk memberi barang mainan… Ultraman, Batman, playstation dan lain-lain… tetapi jawapan kali ini lain daripada kebiasaan membuatkan saya teringin untuk berkongsi kisah mengenainya.

“Emm dia ni.. bila besar nanti nak jaga ummi dia je… walid dia tak nak pun jaga”. Abang Tan, ayah kepada Abang Ngan ini pun tidak ketinggalan berkongsi cerita.
“Laa.. Abang Ngah, kenapa tak nak jaga walid bila besar nanti? Takkan jaga ummi je kot?” Sengaja saya bertanya.
“Yelah… nanti Abang Ngah jagalah walid juga.. dengan ummi juga”. Jawab Abang Ngah.
Kepetahan menyusun kata dan pelatnya yang semakin berkurang membuatkan saya tersenyum melihatnya.

Abang Ngah...

“Kak Jita peninglah fikir… bendalah Abang Ngah ni nak?... Satu hari tu Abang Ngah cakap kat Kak Jita ‘Ummi Abang Ngah dah lama nak cakap dengan ummi. Abang Ngah nak beli sesuatu.. Abang Ngah nak beli janggut sotong atas langit’… Kak Jita puaslah fikir, benda apa yang janggut sotong atas langit?.. Ha.. cuba teka apa dia?” Soalan teka-teki Abang Ngah ditujukan pula kepada kami sewaktu berkunjung ke rumahnya pada hari raya yang lepas.
Puas kami memikirkannya.. tetapi tidak temui jawapan.

“Dapat tak?... Jawapannya layang-layang. Baru je dia tahu yang janggut sotong atas langit tu layang-layang”.
Ketawa besar kami dibuatnya..

Saya tidak bercerita tentang Kak Longnya… kerana Kak Longnya telah meninggal sewaktu tujuh bulan dalam kandungan. Adiknya Abang Teh pula tidak banyak bercakap. Usianya setahun lebih kini… tetapi Abang Teh sangat berani berbanding Abang Ngah… jangan biarkan pintu rumah terbuka.. kalau terbuka, pasti Abang Teh hilang dari pandangnan.. meng’explore’ dunia yang sangat menguji rasa ingin tahunya.

Entry kali ini saya tidak akan banyak membuat kesimpulan atau rumusan.. saya biarkan anda semua memikirkannya. Hanya beberapa perkara yang saya ingin berkongsi.. yang saya yakin ia telah membentuk pemikiran Abang Ngah dan Abang Teh tadi.. pertama, pemakanannya.. Kak Jita sangat menjaga pemakanan anaknya..makanan ringan menjadi makanan larangan yang utama… Juga persekitaran Abang Ngah dan Abang Teh.. kanak-kanak ini dikelilingi oleh individu yang amat membantu perkembangan pemikirannya … selain daripada taraf pendidikan ayah dan ibu.. mereka mempunyai nenek yang turut tinggal bersama mereka... yang boleh saya katakan agak ‘sastera’ orangnya… Gaya bahasa yang sangat baik dan sekali gus membantu cucu-cucunya bertutur dan menggunakan bahasa dengan baik. Mengaji? … yang ini tidak perlu diperjelaskan kerana sekarang Abang Ngah telah menghafal Surah al-Fatihah.

Saya pernah ditanya oleh seorang kanak-kanak yang berusia dalam lingkungan lima tahun. “Kak Radieah takut hantu tak?”… mengeluh saya dibuatnya.. saya tidak marah. Cuma bimbang dengan kanak-kanak ini. Lalu soalan ini saya ajukan kembali.“Hantu tu apa?”

Rasa ingin tahu menjadi satu lumrah dalam kehidupan manusia. Begitu juga dengan kanak-kanak.. tetapi antara kita kenalkan dia dengan hantu... kenapa tidak dengan Allah s.w.t yang menciptanya… kenapa hantu perlu menjadi topik perkenalan yang kita bual-bualkan dengan mereka? Boleh berbicara tentangnya tetapi jangan terlalu memberi perhatian terhadap topik tersebut.

Hati-hatilah bila berhadapan dengan kanak-kanak.. yang dunia mereka.. dunia yang serba ingin tahu. Memang seronok berbual-bual dengan mereka tetapi hati-hati kerana tugas kita adalah untuk mentarbiyyah dan memperkukuhkan aqidah mereka.

Wednesday, October 14, 2009

Catur Putih Kehilangan 'Permaisuri'


Bagi individu yang menguasai peraturan permainan catur.. sudah semestinya dia tahu bahawa buah catur ‘Queen’ adalah buah catur yang amat bermakna sama ada bagi pihak lawan ataupun sebaliknya. Ia berlaku kerana ‘Queen’ mampu bergerak dengan dua cara berbanding buah catur lain yang hanya mampu menggunakan satu cara sahaja.

Begitu juga dalam kehidupan kita... sekiranya anda mampu menguasai banyak perkara terutama berkenaan dengan softskill, kelebihannya akan berpihak kepada anda.

Zaman serba moden ini, teknologi memainkan peranan penting di dalam kehidupan individu, organisasi dan sebagainya. Masa juga menjadi amat bermakna untuk setiap individu. Bahkan kita tidak pelik sekiranya ada di antara kita yang membeli masa. Contohnya terdapat individu yang menggunakan kapal terbang sebagai pengangkutan utama mereka untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain... alasannya ‘pengangkutan yang lain lambat... buang masa’. Terdapat juga individu yang mengupah sekumpulan pekerja untuk mengutip data bagi kajian yang dilakukan olehnya... semuanya kerana untuk menyingkatkan waktu kajian yang dilakukan olehnya... wang... duit tidak lagi menjadi masalah utama tetapi masalah utama kini beralih kepada masa ... waktu.

Kembali semula kepad softskill... seharusnya setiap individu Muslim harus menguasai pelbagai bentuk softskill untuk memudahkan usaha dakwah yang semakin lama semakin mencabar. Sebagai seorang dai’e penguasaan multimedia dan teknologi amatlah penting kerana generasi muda kini menjadikan multimedia dan teknologi sebagai gaya hidup yang tidak dapat dikesampingkan.

Oleh itu, cara berdakwah juga harus bergerak seiring dengan perkembangan semasa. Jika dahulu mungkin dakwah mungkin dilakukan dalam bentuk ceramah, kuliah, forum dan turun ke lapangan masyarakat seperti yang dilakukan oleh parti gerakan Islam PAS, ABIM, Arqam, JIM dan sebagainya... tetapi cara berdakwah kini harus berubah mengikut perkembangan semasa.

video

Jika perkara mungkar.. maksiat boleh melakukan perubahan demi perubahan untuk lebih menarik minat masyarakat untuk terpengaruh dengnnya... mengapa tidak cara dakwah kita turut diubah untuk lebih menarik minat generasi muda mendekati Islam...

Seharusnya seorang dai’e perlu pandai mengambil peluang yang ada... jangan terlalu jumud dalam sesuatu perkara.. Islam ini terdiri daripada konsep thabat wa murunah iaitu tetap dan fleksibal. Dakwah itu adalah satu perkara yang wajib untuk kita lakukan. Hukumya adalah thabat (tetap) tetapi cara berdakwah adalah murunah (fleksibal).. terpulang kepada kita bagaimana caranya selagi tidak bertentangan dengan syarak.

Oleh itu, melahirkan individu Muslim yang menguasai banyak soft skill adalah penting. Jika tidak gerakan dakwah akan menjadi lemah, terbantut dan sebagainya kerana jumlah individu yang multi softskill sedikit.

Jangan tunggu sehingga individu tersebut hilang dik ketentuan Ilahi... kerana ia amat sukar untuk dilalui seumpama buah catur kehilangan ‘Queen’ di medan tempur.

Global Leader VS Global Player

Seharusnya kita umat Islam perlu menjadi global leader bukan global player. Maksud global leader ialah individu yang memimpin sesuatu perkara di peringkat antarabangsa. Global player pula bermaksud individu yang menjadi penggerak di dalam sesuatu perkara, juga di peringkat antarabangsa.

Dunia hari ini memerlukan umat Islam berada di barisan hadapan. Tidak sekadar menjadi penggerak di dalam sesebuah organisasi tetapi turut menjadi pemimpin di dalam organisasi tersebut. Kita memuji pemimpin-pemimpin di dalam sesebuah organisasi yang dipimpin olah non-muslim sehingga kita lupa penggerak di belakang tabirnya adalah saudara Muslim kita… yang dikerah tenaga dan akal fikiran mereka untuk menghasilkan perkara yang diingini…

Saintis-saintis, doktor perubatan dan sebagainya yang kebanyakannya terdiri daripada negara India, Pakistan dan pelbagai negara Islam yang lain termasuk Malaysia mempunyai kepakarannya yang tersendiri. Malangnya individu Muslim jarang-jarang memiliki syarikat besar yang mampu menjadi tapak kepada individu Muslim tersebut menyumbang kepakaran mereka.
Walaupun umat Islam kini telah menyumbang kemahiran mereka di peringkat dunia tetapi mereka masih lagi menjadi ‘player’nya bukan menjadi ‘leader’nya. Akhirnya kita kelihatan sering berada di belakang sedangkan kita yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan institusi tersebut.

Bagi mengelakkan situasi ini terus berlaku… kita perlu melahirkan individu yang boleh menjadi global leader seperti Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari yang merupakan salah seorang jutawan Malaysia dan ramai lagi global leader yang lain…

Kita harus menyatukan kepakaran kita yang terdiri daripada global leader dan global player di bawah satu organisasi bagi membentuk sebuah organisasi Muslim yang bertaraf antarabangsa setanding dengan kepakaran syarikat atau institusi yang lain seperti Nestle, NASA, Kiki Lala dan Old Town's.

Monday, October 12, 2009

Boikot: Sejauhmana Kita Istiqamah Dengannya?

Tidak lama dahulu isu boikot memboikot barangan daripada Israel menjadi isu hangat diperkatakan oleh semua. Banyak barang, jenama dan sebagainya kita boikot dalam usaha untuk melumpuhkan sidikit sebanyak ekonomi Israel.

Tetapi kini isu tersebut tidak lagi menjadi sehangat dahulu. Bahkan kita mula lupa untuk memboikot barang atau jenama yang dahulunya kita boikot.

Boikot barangan dari Israel sebenarnya tidak sahaja menyelamatkan penduduk Palestin daripada serangan tentera Israel tetapi ia turut memberi peluang kepada industri tempatan terus berkembang. Bagi saya, memang hari ini kita susah untuk memperoleh barangan yang terbaik berbanding barangan perjenama yang dikeluarkan oleh Israel dan sekutunya.
Tetapi dengan memboikot barangan mereka secara tidak langsung kita telah memberi harapan kepada industri tempatan untuk berkembang. Dengan membeli barangan buatan muslim, Insya Allah suatu hari nanti barangan buatan muslim juga akan turut setanding dengan jenama mereka.

Persoalannya kini sejauhmana kita mampu untuk istiqamah dengan perkara yang telah kita mulakan dahulu? Teruskanlah memboikot barangan atau jemana daripada Israel, belilah barangan buatan Muslim yang Insya Allah… terjamin kehalalannya.

Ilmu Itu Letaknya Di Dalam Hati

Penat mengemas rumah yang bersepah dengan buku-buku, nota kuliah dan pelbagai bahan akademik lain di pagi hari masih terasa sehingga ke petang. Serba salah saya dibuatnya untuk membuang nota-nota kuliah dan handouts yang cukup banyak. “Sayang… nanti nak rujuk balik susah kalau dah buang”… dan macam-macam lagi alasan membuatkan saya tidak membuangnya.
Memang patut Imam Al-Ghazali ditegur oleh perompak “....al-ilmu fi sudur laisa fi sutur” … ilmu itu letaknya di dalam hati bukan di dalam helaian-helaian.

Bila ilmu itu letaknya di dalam kitab-kitab, buku-buku atau lembaran kertas-kertas maka jadilah seperti saya yang tidak mampu membuang catatan yang saya lakukan atau helainan yang mengandungi ilmu sehingga memenuhi ruang rumah yang sememangnya telah pun sempit.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...