Tuesday, December 20, 2011

Mukmin, Muslim, Fasiq atau Munafiq


Antara muslim dengan mukmin sudah tentu yang tingkat tertinggi kedudukannya adalah orang mukmin berbanding muslim. Mukmin bermaksud orang beriman tetapi muslim bermaksud orang Islam. Orang mukmin sudah tentu dia juga adalah orang Islam, sedangkan orang mukmin belum tentu orang beriman.

Ramai yang boleh mengaku dia merupakan orang Islam tetapi tidak ramai yang boleh membuktikan bahawa dia adalah manusia beriman. Ini berlaku kerana falsafah Islam itu terdiri daripada lima rukun. Secara mudahnya falsafah tersebut terkandung dalam Rukun Islam. Kelima-lima perkara tersebut boleh dilihat dan dibuktikan dengan perbuatan dan perkataan.

Tetapi kelima-lima perkara tersebut belum tentu boleh membuatkan seseorang itu dikatakan mukmin kerana falsafahnya lebih kepada kepercayaan individu terhadap perkara-perkara ghaib. Perkara-perkara ghaib ini adalah sebagaimana yang terkandung dalam Rukun Iman. Sebab itu cukup susah untuk kita selaku manusia biasa membezakan antara orang munafik, fasik dan soleh.

"Ust. Yasir, macam mana kalau kita nak kenal seseorang calon suami atau isteri itu alim-alim kucing atau fasiq atau munafiq* sebagaimana yang ust terang tadi?" Tanya saya kepada Ust Yassir selaku individu yang bertanggungjawab menjelaskan tentang bab munakahad semasa di kelas Pengajian setiap hari Selasa di ISDEV.


"Ini soalan yang serius. Memang kita perlu menyelidiki calon suami atau isteri sama ada untuk diri sendiri atau untuk anak-anak kita nanti. Berdasarkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa Allah s.w.t akan mengangkat kefasikan yang ada dalam diri seseorang apabila dia mendirikan solat subuh secara berjemah di masjid. Itu bagi lelaki kita boleh selidiki dengan cara begitu**. Tetapi bagi perempuan saya tidak tahu. Atau ada dalam kalangan kita yang boleh berkongsi pendapat atau pandangan…." Jawab Ust Yassir mengenai pertanyaan saya.

"Oooo begitu ke? Kak Shereeza, lepas ni kita kena didik anak kita untuk solat lima waktu di masjid macam Dr. Nailul" Kata saya pada Kak Shereeza.
"Ya, betul tu" Kak Shereeza menjawab dengan penuh azam.

Sebagaimana penernagan Ust Yassir untuk mengenali calon perempuan adalah susah tetapi bagi saya sebelum mengenali atau menilai calon nilailah diri kita sendiri dahulu sama ada fasiq, munafiq atau solehah.

Mungkin hadis mengenai membaca sekurang-kurangnya 50 ayat al-Quran ini boleh menjadi mendinding diri kita daripada menjadi fasiq atau munafiq.


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
Barangsiapa yang membaca 50 ayat dalam sehari semalam, maka ia tidak dicatat sebagai seorang yang lalai. Barangsiapa yang membaca 100 ayat, maka ia dicatat sebagai orang yang qaniith (taat). barangsiapa yang membaca 200 ayat maka ia tidak akan dibantah oleh al Qur-aan pada hari kiamat. Dan barang siapa yang membaca 500 ayat, maka dicatat baginya perbendaharaan harta berupa pahala
(Shahih li ghayrihi; HR. Ibnus Sunniy, lihat silsilah ash-shahiihah no. 642-643 sumber penomoran shahiih wa dhaiif al-adzkaar)

Akhirul kalam, berusahalah kita menjadi orang yang soleh atau solehah. Saya juga ingin petik kata-kata Imam al-Syafie tentang pandangannya dan kecintaannya terhadap orang yang soleh dan kebenciannya terhadap ahli maksiat.
"Sesungguhnya aku mencintai orang soleh, padahal aku bukan daripada kalangan mereka. Harapanku agar aku mendapat syafaat apabila bersama mereka nanti. Dan aku membenci mereka yang melakukan maksiat walaupun aku sendiri mungkin daripada golongan mereka." -Imam al-Syafi'i (Fiqh al-'Ibadat, jil.1, hlm.24)"

*Fasiq ialah mereka yang terang-terangan melakukan dosa-dosa besar atau dosa-dosa kecil secara berterusan.
Ulama membahagikan munafiq itu kepada dua. Pertama munafik perbuatan dan kedua munafik i'tiqad. Munafik perbuatan ialah apa yang disebutkan di dalam hadis tersebut. Hukumnya berdosa tetapi dia tidak kafir. Apa yang dikatakan di dalam hadis ini ialah orang-orang munafik mempunyai sifat demikian, tetapi tidaklah bermakna dia itu sendiri seorang munafik yang kafir apabila telah melakukan perbuatan tersebut. Ini termasuk bercakap bohong, melampau batas bila bergaduh, pecah amanah dll. Hadis ini juga memberikan maksud kepad akita betapa beratnya dosa berbohong, melampaui batas dalam bergaduh, pecah amanah dll sehingga ia seperti setaraf dengan orang munafik walaupun tidaklah bermakna dia kafir. Ini pengajaran hadis.
Munafik i'tiqad ialah orang yang mengatakan dirinya Islam tetapi di dalam hatinya dia tidak mengakui keimanannya terhadap i'tiqad Islam. Mereka ini dihukumkan kafir yang wajib diperangi.

** Rasulullah s.a.w. menyatakan sabdanya yang bermaksud:

"Seberat-berat sembahyang kepada orang munafik ialah solat Isyak dan Fajar (Subuh). Kalaulah mereka mengetahui kelebihan yang ada pada solat Isyak dan Fajar ini nescaya mereka akan datang (ke masjid) walaupun dengan merangkak. Sesungguhnya aku bercita-cita bahawa aku memerintah seseorang supaya memerintah manusia sembahyang dan menyuruhnya membawa orang mengerjakan solat kemudian aku pergi bersama beberapa orang lelaki membawa kayu-kayu api untuk pergi ke rumah-rumah orang yang tidak mengerjakan solat jemaah dan aku bakar rumah-rumah itu dengan api."


Wednesday, December 14, 2011

Publisiti Bila Bertudung

Mungkin saya antara salah satu orang yang paling gembira dengan perubahan ketara secara fizikal ini oleh Kak Abby Fana yang amat saya kasihi. Kenapa? Kerana Kak Abby dari mula saya kenali adalah wanita yang cukup baik, a VERY...VERY nice person indeed...Kak Abby seorang ibu tunggal yang amat tabah... seawal kami di studio kerana bersiaran jam 5 pagi..Kak Abby adalah antara orang yang tidak pernah meninggalkan solat subuhnya....maka terdetik dalam hati kecil saya...saya yakin Kak Abby satu hari nanti akan berhijab... Secara senyap saya sering mendoakannya.... Dan percayalah antara doa yang makbul adalah doa rakan-rakan, tatkala mereka tidak tahu kita mendoakannya...

SMS KAk Abby pada saya : TQ dear for your compliment..I 'change' for Him, The Al Mighty.

Bergenang air mata saya. Hajjah Abby Fana..sekembali dari Mekkah, keberkatan dan hidayah Allah mengiringinya. Indahnya!

Kenapa perlu KECOH orang bertudung ada yang bertanya? Teringat sewaktu menghadiri satu preview documentary mengenai Hijab tempoh hari...ada pihak yang kurang senang apabila publisiti diberikan pada wanita-wanita berhijab! Katanya di Malaysia ini, wanita behijab diberi publisiti meluas dan dipuji-dipuji. Mereka lah yang baik, yang digemari dan sebagainya! Ada yang tidak puas hati nampaknya...

Jawab saya... Tahukah anda perkara ini BARU berlaku.. tidak lama dulu nak jadi cover majalah? Jangan harap! Nak baca berita? Buka tudung dulu! Pengacara? Hmmpphh tak pernah dengar pun! Malah waktu saya mula berhijab dulu ada cover majalah yang memotong gambar saya (setelah selesai photoshoot) kerana mengatakan bahawa pihak editor mereka tidak mahu wanita berhijab sebagai peghias kulit muka depan.Siapa yang didiskriminasi sebenarnya?

Jadi sudah pasti, apabila senario sekarang sudah berubah...saya selaku wanita berhijab, gembira dengan peluang yang diberikan oleh media ini! Apakah yang mereka mahukan? Media mengutuk, merendahkan dan mendiskriminasikan mereka yang berhijab? Salahkah memuji mereka cantik, manis, ayu dan kelihatan sopan? Memang mereka cantik, ayu dan sopan dengan hijab di kepala. Apakah yang hanya layak dipuji cuma wanita yang sexy, terbuka, terdedah, yang ala J.Lo pakaiannya? Maaf ya, kayu ukur kecantikan BUKAN lagi Hollywood...Bakat kini tidak lagi diukur dengan pendeknya skirt anda.. malah wanita berhijab lebih perlu menonjolkan bakat mereka....kerana apa yang ada, apa yang dilihat cumalah muka dan telapak tangan... kami memaksa anda menilai kami dengan "kemahiran" kami...our talents..our mind and what we have INSIDE us....not judging us by our looks, body and clothes. Well, that's the general idea, at least.

Jawab saya...memang wanita yang berhijab memberikan satu 'statement' pada semua bahawa "saya sedang berusaha menjadi lebih baik, dan ingin saya zahirkan perubahan ni dengan pakaian saya" Memang! Tepat sekali! Tak perlu dipersoalkan..wanita yang berhijab, yang baru memakai hijab terutamanya adalah mereka yang sedang 'berubah'... they want to become better..a better person, a better Muslimah... very clear.... namun dalam masa yang sama, tidak pula harus didiskriminasi mereka yang tidak memakainya...that has to be clear too. Ianya pilihan individu..hormatilah mereka yang berhijab dan doakanlah mereka yang belum akan nampak kecantikan dan 'nilai' sebenar hijab yang sebenarnya mengangkat martabat seorang wanita. Bukankan semua yang' indah' dan 'mahal' di dalam dunia ini ditutup dan dipelihara? Seperti emas dan intan permata. Seperti mutiara di dalam lautan.

Jawab saya...Wanita yang tidak bertudung? Sudah CUKUP publisiti diberikan pada mereka..lihat sahaja longgokkan majalah, berita dan pendedahan di media mengenai wanita yang tidak berhijab dan sexy! Mereka dijulang, dipuji, diberi ruang dan perhatian setiap ketika.. mereka juga sangat popular! Malah bukan media Malaysia sahaja yang membantu mereka, tapi iannya fenomena diseluruh dunia! They DONT NEED HELP, nor do they need anymore publicity.. Jadi apabila dipebesarkan mereka yang berhijab... berikanlah ruang yang sewajarnya.... kenapalah perlu 'sakit hati'? Jika ditanya saya, memang 'sakit' hati orang itu... cemburu melihat kebaikan atau orang yang 'lain' darinya.... Terimalah perbezaan manusia dengan hati yang lapang. Hormatilah orang lain, walau caranya mungkin berbeza dengan kepercayaan kita. Allah, dunia ini sementara sahaja.

Dugaan orang yang ingin berubah adalah apabila kita dilempar ejekan oleh orang lain, yang mengungkit kisah silam dan meremahkan perubahan kita seperti "tak lama tu". Anggaplah ianya cuma dugaan kecil sahaja yang diberi Allah kepada kita.

Saya yakin orang yang bersolat, yang konsisten dalam solatnya akan diberi hidayah oleh Allah untuk membuat pilihan yang baik. Alhamdulillah Hajjah Habsah...Kak Abby... I am very happy for you! May Allah bless you!

(Dipetik daripada Facebook Wardina Safiyyah)


Sudah lama saya tidak menonton television. Tetapi apabila membaca facebook Wardina Safiyyah, "Alhamdulillah..." itulah ucapan yang terkeluar dalam hati saya.

Satu ketika dahulu saya pernah menulis entry berkenaan harapan saya terhadap drama-drama, filem-filem dan sebagainya. Saya dapat merasakan harapan tersebut semakin menyinar. Walaupun ia masih lagi samar-samar, tetapi saya percaya suatu hari nanti akan lahir filem sebagaimana filem di Indonesia yang bertajuk Hafalan Shalat Delisa. Filem ini sebenarnya telah diadaptasi daripada sebuah novel dengan tajuk yang sama. Novel ini juga telah diterjemah daripada bahasa Indonesia kepada bahasa Malaysia oleh PTS. Ulas Habbiburrahman El-Shirazy (Penulis best seller Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih dan lain-lain) terhadap novel tersebut;
"Buku yang indah ditulis dalam kesedaran ibadah. Buku yang mengajar kita mencintai kehidupan, juga kematian, mencintai anugerah juga musibah, dan mencintai indahnya hidayah".
Saya percaya bestseller sebuah buku dan box officenya sebuah filem adalah apabila sesebuah buku dan filem tersebut disandarkan kepada fitrah iaitu Islam. Jadi kepada mereka yang ingin berkarya sama ada dalam bentuk penulisan seperti novel, cerpen dan blog ataupun berkarya dengan filem, drama, teater dan sebagainya, jadikanlah Islam itu sebagai landasan dalam karya anda. Insya Allah, anda tidak akan kecewa. Percayalah...

video
Filem Hafalan Shalat Delisa

Monday, December 12, 2011

Ummi Kata Jangan


"Aiman, jangan main penyapu tu. Kotor".
Aiman main juga sambil tersengeh menampakkan gusinya yang baru dua batang gigi tumbuh.

"Aiman jangan masuk bilik air. Tak boleh masuk. Kalau Ummi tak ada jangan masuk. Bahaya. Licin. Nanti jatuh".
Tanpa mempedulikan apa yang Ummi kata, Aiman terus merangkak masuk ke dalam bilik air. Bahkan semakin laju Aiman merangkak apabila melihat Ummi berlari mendapatkan Aiman. Emm.. terlupa nak tutup bilik air.

Hakikatnya apa yang Ummi buat pada Aiman, perkara itulah juga perkara yang Allah buat pada hamba-Nya. Tetapi yang Allah kata jangan yang itulah selalu hamba-Nya buat.

Ummi selalu kata jangan pada Aiman, sebab Ummi sayang sangat pada Aiman. Tetapi walau sedalam manapun sayang Ummi pada Aiman, sayang Allah pada hamba-Nya mengatasi kasih sayang seluruh makhluk-Nya. Sebab tu Allah pun ada kata jangan kepada hamba-Nya sebagaimana Ummi kata jangan kepada Aiman.

video
Sebongkah kayu: hadiah ummi buat Aiman

Wednesday, December 7, 2011

Ghurabaa': Pelik dan Asing

video

Saya difahamkan nasyeed bertajuk Ghurabaa' ini telah dicetuskan oleh pejuang-pejuang Ikhwanul Muslimin yang telah dipenjarakan dan dihukum bunuh oleh pemerintah yang zalim ketika itu. Nasyeed ini walaupun telah berpuluh-puluh tahun dialunkan tetapi tetap tidak menjemukan sehinaga saat ini bahkan roh jihad yang ditiupkan masih membara sehingga sekarang. Mengkin kerana keikhlasan mereka membuatkan nasyeed ini memiliki rohnya yang tersendiri sebagaimana kitab-kitab thuras yang ditulis ulama' terdahulu sihingga ke saat ini ia masih dibaca.

video

Berikut maksud nasyeed tersebut:

Orang-Orang Asing 8X

Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.
Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.

Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang-orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.
Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang-orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.

Orang-Orang Asing 8X

Kita tidak peduli dengan perikatan bahkan kita akan selesaikan untuk selama-lamanya,
Kita tidak peduli dengan perikatan bahkan kita akan selesaikan untuk selama-lamanya.
Maka marilah kita berjihad, kita bertempur dan kita berperang daripada pembaharuan,
Orang-orang asing beginilah kebebasan di dalam dunia perhambaan.
Maka marilah kita berjihad, kita bertempur dan kita berperang daripada pembaharuan,
Orang-orang asing beginilah kebebasan di dalam dunia perhambaan.

Orang-Orang Asing 8X

Berapa kalikah kita memperingati masa tika hari kita bergembira,
Dengan kitab Allah kita menghafaznya pagi dan petang.
Berapa kalikah kita memperingati masa tika hari kita bergembira,
Dengan kitab Allah kita menghafaznya pagi dan petang.

Orang-Orang Asing 8X

Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.
Orang-orang asing, jangan kita mengagungkan sesuatu selain daripada Allah,
Orang-orang asing, redhailah ianya sebagai syiar hidup.

Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.
Sekiranya kau tanya tentang kami maka kami tidak peduli dengan orang yang zalim,
Kita tentera Allah selamanya, jalan kita adalah jalan orang-orang yang enggan terhina.

Orang-Orang Asing 8X

Skeptical: Antara Islam Dengan Politik

Skeptical selalunya bersarang dalam mereka yang berjiwa kecil

Kita orang Islam selalu menganggap bila ada bukan Islam cuba mendekati Islam, sangka buruk kita mendahului rasa gembira kita terhadap penerimaan mereka. Kita selalu beranggapan mereka ada agenda disebaliknya terutama sekali apabila kebaikan mereka disandarkan kepada politik kepartian.

Kalaulah sikap skeptical sebegini wujud dalam diri Rasulullah s.a.w dan para khalifah Islam semasa mereka menyebarkan Islam melalui surat kepada raja-raja dan penguasa-penguasa, sudah tentu Islam tidak akan sampai kepada kita. Sejarah Islam telah membuktikan wujud penaklukan-penaklukan yang dilakukan oleh tentera Islam terhadap kerajaan bukan Islam tanpa melalui peperangan. Antaranya ialah kerajaan Toledo yang dikuasai oleh tentera Tariq bin Ziad semasa zaman kegemilangan Islam di Andaluis. Adakah Tariq bin Ziad melancarkan peperangan juga walaupun kerajaan Toledo telah menyerah kalah? Tidak sama sekali kerana Tariq bin Ziad memiliki jiwa yang besar. Bukan jiwa sebagaimana yang kita miliki.

Sirah Rasulullah s.a.w juga pernah murka kepada Usamah bin Zaid kerana membunuh individu yang mengucap syahadah ketika dalam peperangan. Kisahnya berlaku dalam Perang Khaibar. Mirdas bin Nuhaik yang merupakan kaum musyrikin mengejek-ejek Usamah bin Zaid dengan mencaci Islam dan Rasulullah. Usamah menyerangnya lalu lelaki itu lari. Akhirnya, Mirdas dapat ditangkap dan apabila dia hendak dibunuh, dia mengucap dua kalimah syahadah. Walau bagaimanapun Usamah tetap membunuhnya dengan mengandaikan Mirdas mengucap hanya kerana takut dibunuh. Apabila berita itu sampai kepada Rasulullah, Rasulullah memanggil Usamah lalu bertanya:
“Wahai Usamah, mengapa kamu membunuh orang yang mengucap dua kalimah syahadah?”
“Wahai pesuruh Allah! Dia mengucap kerana takut dibunuh!”
“Adakah kamu belah dadanya? Kamu tahu hatinya? Apa yang akan kamu jawab di hadapan Allah pada hari akhirat nanti dengan syahadah orang itu?”
Sikap skeptical kita terhadap golongan bukan Islam juga sebenarnya sangat banyak terjadi dalam sejarah Islam. Tidak sahaja berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w tetapi juga pada zaman khalifah-khalifah Islam lain. Antaranya yang berlaku pada zaman Umar bin Abdul Aziz. Umar bin Abdul Aziz telah menghapuskan ufti (cukai perlindungan yang dikenakan terhadap kafir zimmi) yang dikenakan terhadap golongan kafir zimmi (penduduk bukan Islam yang menetap bawah naungan kerajaan Islam yang tidak boleh diperangi) yang telah memeluk Islam. Hal ini kerana sebelum zaman pemerintahan Umar bin Abdul Aziz, ufti turut dikenakan ke atas golongan kafir zimmi yang telah memeluk Islam kerana beranggapan mereka memeluk Islam disebabkan tidak mahu membayar ufti.

Penghapusan ufti pada zaman Umar bin Abdul Aziz telah membuatkan ramai kafir zimmai memeluk agama Islam. Situasi tersebut menyebabkan ramai gabenor mengeluh kerana ia dikatakan kafir zimmi mengelak daripada membayar ufti dan sekali gus ia akan mengurangkan jumlah rakyat yang membayar ufti. Bagi menyangkal dakwaan tersebut Umar bin Abdul Aziz telah menjawab tuduhan tersebut dengan sepucuk surat sebagaimana berikut;

"Amma Ba'd. Sesungguhnya Allah SWT te
lah mengutus Nabi Muhammad s.a.w untuk menyerukan agama ini kepada seluruh manusia, bukan sebagai pemungut cukai dan ufti".
Ibn Sa’d, Muhammad. (1997). Al-Tabaqat al-Kubrà.
Beirut: Dar al Kutub al-Ilmiyya
Jadi adalah tidak menghairankan jika tindakan golongan bukan Islam mendekati Islam sering disalah ertikan kerana perjalanan dakwah sejak dari zaman Rasulullah s.a.w lagi telah menunjukkan keadaannya begitu.

video
Bulan Sekarang Mewakili Hati Saya

Sikap skeptical kita sebegini juga membuatkan golongan bukan Islam telah menjauhkan diri daripada kita. Akhirnya ia menyebabkan golongan bukan Islam tidak berminat kepada Islam walaupun kita telah lebih 50 tahun merdeka. Sekurang-kurangnya dengan saluran politik yang sering disalahertikan, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat selaku pimpinan PAS (Parti Islam Se-Malaysia) telah berjaya memperkenalkan Islam melalui saluran politiknya. Beliau pernah berkata, kejayaan besar yang telah dimiliki oleh PAS adalah mendekatkan golongan bukan Islam kepada Islam walaupun mereka tidak Islam. Berbanding dahulu katanya, Islam dihina oleh mereka tetapi sekarang mereka percaya akan Islam walaupun masih belum menganut Islam kerana yang memberi hidayah itu adalah Allah s.w.t. Selaku manusia, tugasnya hanyalah menyebarkan dakwah.

"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam)".


Surah al-Qasas, ayat 56

Thursday, December 1, 2011

Cabaran Didik Anak di Hujung Usia Dunia

Set flash card Aiman yang ketiga. Set sebelum ini hancur dimakannya

Ibu bapa perlu kreatif untuk mengasuh anak terutama sekali pada dunia akhir zaman ini. Hiburan yang berleluasa menjadikan ia tidak lagi dipandang hina bahkan ia diraikan dan dibesarkan. Jadi tidak hairanlah ramai ibu bapa yang sanggup menghantar anak kecil mereka berlatih bermain alat muzik.

Tidak cukup dengan itu, ada juga yang menghantar anak mereka ke rancangan uji bakat berbentuk hiburan. Bahkan mereka diraikan dan dibanggakan sekiranya anak kecil ini berjaya melepasi saringan untuk melayakkan mereka menjadi pemenang dalam rancangan hiburan tersebut.

Meluntur setiap kekerasan si anak dengan kelembutan bukan mudah. Kesibukan ibu bapa dengan kerjaya masing-masing juga membuatkan kesabaran mereka untuk mendidik anak-anak tercabut dek rasa letih dengan kerjaya yang akhirnya karenah anak tidak lagi diambil peduli sebaliknya digantikan dengan kekerasan sewaktu mendidik si anak.

Kekreatifan syaitan melebihi kekreatifan ibu bapa juga membuatkan didikan ke atas anak-anak lebih bersifat keduniaan yang akhirnya membuatkan si anak lebih mengenali watak-watak kartun mereka berbanding Maha Pencipta.

video
Yahudi mendidik anak mereka dengan penuh kemewahan dan pembaziran.
Mereka juga didik anak tanpa segan silu dan tidak ada rasa malu.
Nasrani pula mengajar anaknya bertentanggan dengan fitrah kemanusiaa.
Majusi pula mendidik anak mereka dengan sifat suka memberontak.


Masalah dihujung abad seharusnya ditangani oleh ibu bapa sebaik mungkin kerana di tangan mereka terdapat berus pencorak kain si anak. Walaupun tidak menjadi Nasrani, Yahudi atau Majusi tetapi sesungguhnya telah ramai daripada kita telah mengikut jejak langkah Nasrani, Yahudi dan Majusi tadi.


---------------
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Anak-anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka ibu bapanyalah yang menjadikannya sama ada Yahudi, Majusi atau Nasrani.” (Hadis riwayat Bukhari).


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...