Wednesday, November 10, 2010

Islam Jadi Sempit Dek Pemikiran Penganutnya Yang Sempit

Satu pameran seni di Sepanyol. Berani sungguh mereka mempermainkan aqidah kita.

Pulang dari ISDEV, akbar Metro yang terletak di atas katil rakan sebilik terus saya sambar. Helaian demi helaian saya semak dan cuba say a baca sepintas lalu. Isu yang dibincangkan hampir sama. Tiada yang baru. Tetapi suatu hal yang menarik adalah mengenai temuramah bersama Pang Chinn Fei, seorang pembaca berita TV3. Mungkin bagi mereka yang membacanya tidak ada isu penting di sebalik temuramah tersebut.

Tetapi bagi saya ada satu isu yang membuatkan saya tertarik untuk mengulasnya. Isu yang saya maksudkan adalah isu Fei ditegur oleh seorang penulis blog yang mengatakan Fei tidak boleh mambaca terjemahan al-Quran kerana dia bukan beragama Islam. Fei menceritakan dalam temuramahnya bahawa dia pernah membaca maksud sepotong ayat al-Quran semasa memlaporkan berita ditempat kejadian. Kemudian dia mendapat teguran yang saya maksudkan tadi. Keadaan ini membuatakan Fei berkata di masa akan datang dia kan lebih berhati-hati supaya tidak melibatkan sensetiviti masyarakat berbinang kaum yang terdapat di Malaysia. Suatu ketika dahulu juga pernah berlaku apabila seorang ADUN berbangsa Cina membaca ayat al-Quran semasa memberi ceramahnya. Beliau turut sama dikritik kerana perbuatannya itu.

Aneh dan pelik. Kenapa isu sebegini dijadikan isu hangat dan dipandang negative sedangkan isu kemurtadan umat Islam langsung tidak dipandang walaupun sebelah mata oleh masyarakat Islam kita walaupun yang berada di tampuk sesebuah pimpinan mahupun mereka yang sedang dipimpin. Walaupun tidak semua mengkritik perbuatan sedemikian rupa, tetapi perkara yang diperbesarkan oleh akhbar, berita, blog dan sebagainya adalah lebih kepada kritikan berbanding sokongan.


“Salah ke mereka membaca al-Quran?” Pelik sungguh saya. Al-Quran bukan mutlak orang Islam tetapi ia adalah wahyu yang diturunkan oleh Allah untuk menjelaskan kebenaran tentang Islam, tentang kewujudan dan keesaan Allah serta kebenaran risalah yang Rasulullah s.a.w bawa. Kalau tidak mengapa ayat al-Quran ada perkataan يأيها الناس (Wahai sekalian manusia) yang membawa maksud ayat tersebut ditujukan kepada sekalian manusia sama ada Islam mahupun bukan Islam, ada juga perkataan يأيها المؤمنون (wahai orang-orang mukmin) yang ditujukan khas untuk orang Islam. Bahkan ada juga perkataan يأيها الكفرون (wahai orang-orang kafir) yang ditujukan khas untung orang-orang yang kafir atau bukan Islam. Banyak lagi hujah lain yang membolehkan orang bukan Islam membaca al-Quran. Contohnya peristiwa bagaimana Saidina Umar al-Khattab masuk Islam. Tetapi cukuplah sekadar itu dahulu.

Kita perlu ingat. Mereka tidak hina al-Quran sebaliknya menjadikan al-Quran sebagai hujah. Ini bermakna mereka percaya kepada kebenaran al-Quran. Kalaupun ada agenda tersembunyi “Sudahkah engkau belah dadanya sehingga engkau mengetahui bahwa dia memang berdusta ?”. Saya tinggalkan maksud sepotong hadis tersebut untuk difikirkan. Ia disabdakan oleh Rasulullah s.a.w dalam sebuah perang. Apabila seorang sahabat ingin membunuh seorang musuh tiba-tiba musuh tersebut mengucapkan syahada. Tetapi sahabat Nabi tersebut tetap membunuhnya dengan alasan musuh tersebut berbuat demikian kerana takut dan berdusta sahaja. Peristiwa tersebut diceritakan kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w sangat marah sehingga ucapan tersebut keluar dari mulut baginda yang mulia.

Berdasarkan pengetahuan saya, saya dapati trend seorang yang bukan Islam memeluk agama Islam rata-ratanya bukanlah disebabkan melihat akhlak atau tingkah laku orang Islam. Trend ini bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi di seluruh dunia. Kebanyakan muallaf memeluk agama Islam bermula daripada membaca terjemahan al-Quran sama ada melalui kajian mereka, pembacaan secara tidak sengaja dan pelbagai cara lain yang kita tidak sangka. Lihat sahaja Peristiwa 11 September, selepas kejadian tersebut al-Quran di Amerika Syarikat dikatakan habis terjual kerana ramai orang bukan Islam ingin mengetahui apakah itu Islam melalui pembacaan al-Quran. Selepas peristiwa tersebut, akhbar , berita dan sebagainya menyebarkan perkara-perkara yang buruk mengenai Islam. Anehnya perbuatan tersebut membuatkan penduduk di sana ingin mengetahui secara lebih mendalam berkenaan Islam. Bermula dari peristiwa tersebutlah statistik penganut Islam di sana semakin bertambah. Saya pernah terbaca di sebuah masjid di Eropah, hampir setiap minggu akan ada majlis khas untuk mereka mengistiharkan mereka yang memeluk agama Islam selepas selesai Solat Jumaat.

Pengetahuan tentang Islam kebanyakannya diketahui melalui al-Quran. Sepanjang hidup kita, berapa ramai orang bukan Islam datang kepada kita bertanyakan tentang Islam?Agak-agak kenapa mereka cari al-Quran bukan orang Islam? Kesilapan kita sendirilah yang membuatkan mereka tidak cari kita, mereka tidak percayakan kita. Sikap kita tidak sebagaimana orang Islam yang sepatutnya. Jadi janganlah marah bila orang baca al-Quran. Umat Islam sendiri pun belum tentu baca al-Quran. Yang membaca belum tentu istiqamah membacanya.

Di Eropah, al-Quran bukan satu larangan untuk sesiapa ingin membacanya. Tetapi peliknya di Malaysia, orang bukan Islam dilarang untuk membacanya. Kes sebegini bagi saya sama dengan kes larangan orang bukan Islam memasuki masjid atas alasan untuk memelihara kesucian masjid. Bagi saya pemikiran sebegini adalah pemikiran orang Islam yang sempit. Pemikiran yang sempit sebeginilah membuatkan Islam di Malaysia dirasakan sempit untuk dilaksanakan kerana umat Islam sendiri yang berhujah ia adalah isu sensitive . Islam dikatakan adalah hak orang Islam bukan hak semua. Berbeza sekali di Eropah. Pemikiran orang Islamnya agak terbuka membuatkan Islam mudah diterima di sana berbanding kita. Malangnya kita (Lebih tepat lagi kalau ayat ni saya tukar kepada "Bodohnya kita").

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...