Tuesday, November 23, 2010

Disebalik Anugerah, Ada Amanah Bersamanya

Setiap anugerah atau nikmat yang Allah kurniakan kepada kita pasti akan ada amanah atau tanggungjawab yang perlu dipikul bersama. Anugerah atau nikmat akan hadir dengan pakejnya iaitu amanah atau tanggungjawab. Jadi hati-hatilah dengan setiap anugerah atau nikmat yang Allah kurniakan kepada kita.

Andai kita dianugerahkan dengan kebijaksanaan, ilmu yang dikatakan membuatkan kita bijak itu menjadi amanah untuk kita mengamalkannya. Andai kita pandai menulis, kepandaian menulis itu mungkin menjadi satu amanah besar untuk kita menyampaikan dakwah melalui penulisan. Andai kita dikurniakan suara yang sedap jangan sesekali disalahgunakannya. Begitu juga andai kita memiliki rupa paras yang cantik, ia bukanlah untuk diperagakan sehingga terpesong dari syariat yang Allah s.w.t telah tetapkan.


Bagi saya begitu juga dengan teknologi yang ada di sekeliling kita. Telefon bimbit, SMS, Yahoo Messenger, Facebook, blog, laman web dan sebagainya, semuanya anugerah dan nikmat buat kita. Tetapi hati-hatilah sewaktu menggunakannya. Bagi yang bijak, anugerah dan nikmat tersebut akan mendekatkan kita lagi kepada-Nya. Tetapi bagi yang menggunakannya hanya sekadar untuk berseronok-seronok, tanpa ada tujuan yang jelas sewaktu menggunakannya, kita sebenarnya terperangkan dengan nafsu kita sendiri dan akhirnya perkara tersebut akan membuatkan kita semakin jauh dengan-Nya. Sepatutnya dengan anugerah tersebut kita peroleh pahala, rahmat disisi-Nya.. tetapi sebaliknya pula yang kita peroleh... dosa dan kemurkaan-Nya.

Jadi hati-hatilah. Gunakan ia sebaik mungkin. Semoga kita dijauhi dengan segala tipu daya syaitan yang sedaya upaya cuba untuk menampakkan segala yang dimurkai Allah itu suatu keseronokkan buat diri kita. Bagi yang merasakan dirinya adalah daie' (pendakwah, hakikatnya kita semua adalah pendakwah), jangan sekali-kali kita tertipu dengan dakwah yang sedang kita lakukan. Kerana dibimbangi dakwah yang sedang kita lakukan itu disulami dengan maksiat kepada-Nya. Semoga Allah menjauhkan kita daripada perkara-perkara yang dimurkai-Nya. Ameen.

Wednesday, November 10, 2010

Ibrah Dari Seberang

Filem, drama dan sebagainya dalam sesebuah masyarakat sebenarnya secara tidak langsung mengambarkan mentaliti masyarakat tersebut. Jika diteliti filem-filem dan drama-drama Indonesia unsur mistik dan tahyul masih wujud. Malaysia juga begitu. Jadi adalah tidak menghairankan sekiranya di sebalik letusan Gunung Merapi di Indonesia baru-baru ini, unsur-unsur tahyul turut dikaitkan dengan peristiwa letusan tersebut. Pada hari yang sama berlaku kejadian tsunami juga di Indonesia.


Peringatan yang Allah hantar buat hamba-Nya yang berupa air (tsunami), debu halus (letusan Gunung Merapi). Objek yang lembut buat hamba-Nya. Allah s.w.t tidak hantar Burung Ababil sebagaimana peristiwa Abrahah (Surah al-Fiil, ayat 3 - 4), batu-batu daripada tanah yang dibakar dan diterbalikkan bumi dari atas ke bawah sebagaimana peristiwa Kaum Nabi Luth a.s (Surah Hud, ayat 82), suara yang keras sebagaimana kaum Tsamud yakni kaum Nabi Salleh (Surah Hud, ayat 67). Semoga ia menjadi pedoman buat kita yang masih hidup dan syahid buat mereka yang telah pergi.



Baca juga ibrah dari;
Laman Website Dr. Hasanah

Baca juga tentang langkah keselamatan ketika berlaku gempa bumi;
Dr. Faisal Tehrani

Gambar selebihnya;
Boston.com

Islam Jadi Sempit Dek Pemikiran Penganutnya Yang Sempit

Satu pameran seni di Sepanyol. Berani sungguh mereka mempermainkan aqidah kita.

Pulang dari ISDEV, akbar Metro yang terletak di atas katil rakan sebilik terus saya sambar. Helaian demi helaian saya semak dan cuba say a baca sepintas lalu. Isu yang dibincangkan hampir sama. Tiada yang baru. Tetapi suatu hal yang menarik adalah mengenai temuramah bersama Pang Chinn Fei, seorang pembaca berita TV3. Mungkin bagi mereka yang membacanya tidak ada isu penting di sebalik temuramah tersebut.

Tetapi bagi saya ada satu isu yang membuatkan saya tertarik untuk mengulasnya. Isu yang saya maksudkan adalah isu Fei ditegur oleh seorang penulis blog yang mengatakan Fei tidak boleh mambaca terjemahan al-Quran kerana dia bukan beragama Islam. Fei menceritakan dalam temuramahnya bahawa dia pernah membaca maksud sepotong ayat al-Quran semasa memlaporkan berita ditempat kejadian. Kemudian dia mendapat teguran yang saya maksudkan tadi. Keadaan ini membuatakan Fei berkata di masa akan datang dia kan lebih berhati-hati supaya tidak melibatkan sensetiviti masyarakat berbinang kaum yang terdapat di Malaysia. Suatu ketika dahulu juga pernah berlaku apabila seorang ADUN berbangsa Cina membaca ayat al-Quran semasa memberi ceramahnya. Beliau turut sama dikritik kerana perbuatannya itu.

Aneh dan pelik. Kenapa isu sebegini dijadikan isu hangat dan dipandang negative sedangkan isu kemurtadan umat Islam langsung tidak dipandang walaupun sebelah mata oleh masyarakat Islam kita walaupun yang berada di tampuk sesebuah pimpinan mahupun mereka yang sedang dipimpin. Walaupun tidak semua mengkritik perbuatan sedemikian rupa, tetapi perkara yang diperbesarkan oleh akhbar, berita, blog dan sebagainya adalah lebih kepada kritikan berbanding sokongan.


“Salah ke mereka membaca al-Quran?” Pelik sungguh saya. Al-Quran bukan mutlak orang Islam tetapi ia adalah wahyu yang diturunkan oleh Allah untuk menjelaskan kebenaran tentang Islam, tentang kewujudan dan keesaan Allah serta kebenaran risalah yang Rasulullah s.a.w bawa. Kalau tidak mengapa ayat al-Quran ada perkataan يأيها الناس (Wahai sekalian manusia) yang membawa maksud ayat tersebut ditujukan kepada sekalian manusia sama ada Islam mahupun bukan Islam, ada juga perkataan يأيها المؤمنون (wahai orang-orang mukmin) yang ditujukan khas untuk orang Islam. Bahkan ada juga perkataan يأيها الكفرون (wahai orang-orang kafir) yang ditujukan khas untung orang-orang yang kafir atau bukan Islam. Banyak lagi hujah lain yang membolehkan orang bukan Islam membaca al-Quran. Contohnya peristiwa bagaimana Saidina Umar al-Khattab masuk Islam. Tetapi cukuplah sekadar itu dahulu.

Kita perlu ingat. Mereka tidak hina al-Quran sebaliknya menjadikan al-Quran sebagai hujah. Ini bermakna mereka percaya kepada kebenaran al-Quran. Kalaupun ada agenda tersembunyi “Sudahkah engkau belah dadanya sehingga engkau mengetahui bahwa dia memang berdusta ?”. Saya tinggalkan maksud sepotong hadis tersebut untuk difikirkan. Ia disabdakan oleh Rasulullah s.a.w dalam sebuah perang. Apabila seorang sahabat ingin membunuh seorang musuh tiba-tiba musuh tersebut mengucapkan syahada. Tetapi sahabat Nabi tersebut tetap membunuhnya dengan alasan musuh tersebut berbuat demikian kerana takut dan berdusta sahaja. Peristiwa tersebut diceritakan kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w sangat marah sehingga ucapan tersebut keluar dari mulut baginda yang mulia.

Berdasarkan pengetahuan saya, saya dapati trend seorang yang bukan Islam memeluk agama Islam rata-ratanya bukanlah disebabkan melihat akhlak atau tingkah laku orang Islam. Trend ini bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi di seluruh dunia. Kebanyakan muallaf memeluk agama Islam bermula daripada membaca terjemahan al-Quran sama ada melalui kajian mereka, pembacaan secara tidak sengaja dan pelbagai cara lain yang kita tidak sangka. Lihat sahaja Peristiwa 11 September, selepas kejadian tersebut al-Quran di Amerika Syarikat dikatakan habis terjual kerana ramai orang bukan Islam ingin mengetahui apakah itu Islam melalui pembacaan al-Quran. Selepas peristiwa tersebut, akhbar , berita dan sebagainya menyebarkan perkara-perkara yang buruk mengenai Islam. Anehnya perbuatan tersebut membuatkan penduduk di sana ingin mengetahui secara lebih mendalam berkenaan Islam. Bermula dari peristiwa tersebutlah statistik penganut Islam di sana semakin bertambah. Saya pernah terbaca di sebuah masjid di Eropah, hampir setiap minggu akan ada majlis khas untuk mereka mengistiharkan mereka yang memeluk agama Islam selepas selesai Solat Jumaat.

Pengetahuan tentang Islam kebanyakannya diketahui melalui al-Quran. Sepanjang hidup kita, berapa ramai orang bukan Islam datang kepada kita bertanyakan tentang Islam?Agak-agak kenapa mereka cari al-Quran bukan orang Islam? Kesilapan kita sendirilah yang membuatkan mereka tidak cari kita, mereka tidak percayakan kita. Sikap kita tidak sebagaimana orang Islam yang sepatutnya. Jadi janganlah marah bila orang baca al-Quran. Umat Islam sendiri pun belum tentu baca al-Quran. Yang membaca belum tentu istiqamah membacanya.

Di Eropah, al-Quran bukan satu larangan untuk sesiapa ingin membacanya. Tetapi peliknya di Malaysia, orang bukan Islam dilarang untuk membacanya. Kes sebegini bagi saya sama dengan kes larangan orang bukan Islam memasuki masjid atas alasan untuk memelihara kesucian masjid. Bagi saya pemikiran sebegini adalah pemikiran orang Islam yang sempit. Pemikiran yang sempit sebeginilah membuatkan Islam di Malaysia dirasakan sempit untuk dilaksanakan kerana umat Islam sendiri yang berhujah ia adalah isu sensitive . Islam dikatakan adalah hak orang Islam bukan hak semua. Berbeza sekali di Eropah. Pemikiran orang Islamnya agak terbuka membuatkan Islam mudah diterima di sana berbanding kita. Malangnya kita (Lebih tepat lagi kalau ayat ni saya tukar kepada "Bodohnya kita").

Monday, November 8, 2010

Brain Juice

Doctors have concluded that if you find the man in the coffee beans in 3 seconds, the right half of your brain is better developed than most people.? If you find the man between in 3 seconds and 1 minute, the right half of the brain is developed normally.? If you find the man between 1 minute and 3 minutes, then the right half of your brain is functioning slowly and you need to eat more protein.? If you have not found the man after 3 minutes, the advice is to look for more of this type of exercise to make that part of the brain stronger!!! And, yes, the man is really there!!!

Terjemahan :

Doktor membuat kesimpulan bahawa, jika anda jumpa lelaki dalam gambar biji kopi di atas dalam masa 3 saat : bahagian otak kanan anda berfungsi lebih baik dari kebanyakan orang, dari 3 saat ~ 1minit : Fungsi bahagian otak kanan anda adalah normal, dari 1 ~ 3 minit : Otak kanan anda berfungsi perlahan dan anda perlu makan lebih protein, melebihi 3 minit : Anda dinasihatkan mencari latihan seumpama ini utk menguatkan lagi otak anda!!! Betul..! Memang ada lelaki dalam gambar ni!

* * * * * * * * *

Bagaimana? Jumpa?

Ada beberapa cadangan yang ingin saya kemukakan untuk tujuan tersebut. Pertama, banyakkan menghafal al-Quran dan tahajjud di sebelah malam. Kedua, ada satu game yang bagi saya ia mampu melatih otak kanan dan kiri kita iaitu 'Brain Juice'. Selamat mencuba...

Monday, November 1, 2010

Natrah: Cinta, Rusuhan & Air Mata

Antara babak Natrah (yang dilakonkan oleh Maya Karin) dan Che Aminah Mohamad (yang dilakonkan oleh Umi Aida) dalam pementasan teater Natrah sebelum ini.

Suatu ketika dahulu saya pernah menulis tentang hal yang sama mengenai Natrah. Teaternya juga bakal dipentaskan untuk kali kedua oleh pengarahnya yang sama iaitu Erma Fatimah yang sebelum ini turut mengarahkan teater yang sama. Khabarnya untuk pementasan teater untuk kali kedua ini, persembahan dan jalan ceritanya cuba diperbaiki daripada pementasan sebelumnya.

Bila mendengar sahaja berita semalam berkenaan teater tersebut yang bakal dipentaskan untuk kali kedua, saya cukup teruja untuk menontonnya. Menurut seorang senior yang berpeluang menonton pementasan tersebut pada pementasan yang lalu, teater yang dipentaskan sungguh mengharukan.

Tetapi hari ini Allah memakbulkan permintaan saya. Saya tidak lagi teruja untuk menonton teater tersebut selepas menemui satu buku yang bertajuk Natrah (1937 - 2009) Cinta, Rusuhan & Air Mata, saya tidak lagi teruja untuk menonton teater tersebut. Ada banyak sebab antaranya adalah disebabkan kritikan Datin Seri Fatini Yaacob yang merupakan penulis buku yang saya maksudkan. Walaupun menurut Erma Fatimah gaya penulisan tidak boleh sama sekali disamakan dengan gaya pementasan, tetapi saya tidak bersetuju dengan pernyataan tersebut. Bagi saya ia adalah sejarah besar dunia, sejarah besar Bangsa Melayu dan sejarah besar sebuah perjuangan. Mana mungkin ia boleh diketengahkan hanya mengikut gaya tanpa fakta dan sejarah yang benar. Seharusnya gaya tersebut perlu berlandaskan fakta dan sejarah.

Baru sebentar tadi buku ini berada dalam gengaman saya

Ucapan tahniah saya buat Datin Seri Fatini Yaacob (penulis) kerana beliau telah melakukan kajian menemui hampir kesemua individu yang terlibat dalam kehidupan Natrah. Berdasarkan buku tersebut yang baru bahagian pengenalannya saya sempat baca, beliau telah mengembara ke seluruh pelusuk dunia seperti Singapura, Amerika Syarikat dan England untuk menemui individu penting seperti Dr. Tom Eames Hughes di Bangor Wales, Barat England. Beliau merupakan Pegawai Inggeris yang menjadi Pegawai Kebajikan Masyarakat Singapura pada ketika itu. Dr. Tom pada ketika itu bertangungjawab menjaga Natrah sewaktu ditempatkan sementara di Girls Homecraft Centre, York Hill, Singapura.

Penulis juga telah mewawancara Allahyarham Tan Sri Prof. Emeritus Ahmad Ibrahim yang merupakan Peguam Negara Singapura bukan Inggeris yang pertama dan bertangungjawab mengasaskan Mahkamah Syariah di Singapura pada tahun 1966 dan juga Majlis Ugama Islam Singapura. Allahyarham merupakan saksi penting kisah hidup Natrah yang menyaksikan undang-undang sivil Inggeris mengatasi undang-undang Islam dalam kes tersebut kerana beliau adalah peguam bela Natrah pada ketika itu.

Penulis juga amat bertuah kerana beliau berkesempatan menemui Mansor Adabi, suami kepada Natrah ketika tragedi tersebut tercetus yang meninggal sehari selepas beliau menumuramahnya iaitu pada 14 Oktober 1988. (Al-Fatihah buatnya...) Beliau juga berkesempatan menemuramah individu di sebalik nama besar tersebut iaitu Natrah sendiri. Menyatakan tentang perasaannya yang jarang-jarang sekali diketengahkan oleh banyak penulisan.

Menurut penulis lagi pada mulanya beliau tidak berminat untuk menjalankan kajian mengenai Natrah kerana menurut beliau, kisah tersebut telah lapuk, kisah lama yang tidak mungkin dikenang orang. Namun disebabkan tugasnya sebagai wartawan Majalah Dewan dan untuk memenuhi permintaan ketuanya, beliau menjalankan juga kajian tersebut.

Ternyata pandangn negatifnya terhadap Natrah sama sekali berubah setelah membuka lembaran akhbar Utusan Melayu bertulisan jawi dan The Straits Times keluaran bulan Disember 1950 di Arkib Negara Malaysia. Menurut beliau gambar Natrah dan mereka yang berkaitan termasuk tragedi rusuhan terpampang pada halaman utama akhbar pada setiap hari selama sebulan. Jauh sekali bezanya zaman kita dengan mereka. Isu akidah umat Islam bukanlah persoalan yang boleh dipermain-mainkan di zaman tersebut. Pada zaman ini isu murtad, ajaran sesat dan sebagainya bukan lagi isu utama.

Apapun bagi saya, buku tersebuat merupakan antara buku wajib yang perlu dimiliki oleh setiap daripada kita. Menurut penulis

"...sejarah cinta, rusuhan dan air mata Natrah ini adalah milik bangsa Melayu dan orang Islam rantau ini. Saya hanyalah seorang kerdil yang cuba membawa sejarah hebat ini kepada bangsa Melayu dan Islam rantau ini.

... Kalau dahulu, semasa zaman Natrah, beliau menangis-nangsi dalam pelukan pemberita Utusan Melayu, Puan Rosewita Buang, minta beliau dikeluarkan dari gereja kerana tidak mahu dipaksa memeluk agama Kristian. Namun kini selepas 59 tahun berlalu, perkara sebaliknya berlaku. Setelah negara merdeka, Hartini Kamaruddin (1988), Aishah Bukhari (1997) dan Lina Joy (2000) menangis-nangis untuk mausk ke gereja".

Semoga ia memberi manfaat.



Judul: Natrah (1937 – 2009): Cinta, Rusuhan, Air Mata

Penulis: Datin Seri Fatini Yaacob
ISBN: 978-983-52-0729-7 (kulit lembut)
Penerbit: Universiti Teknologi Malaysia Press, 2010
Ketebalan dan harga: 474 muka surat dan RM75.00


Ulasan blogger lain mengenai buku tersebut:
http://pasalbuku.blogspot.com/search?q=natrah
http://zabidiskrip.blogspot.com/search?q=natrah&x=0&y=0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...