Friday, August 1, 2008

Hanya Kerana Cinta

Manusia dilahirkan secara fitrah mempunyai rasa ingin dicintai dan mencintai. Tetapi adalah sukar untuk kita meletakkan cinta kita kepada seseorang hanya semata-mata kerana Allah, sepertimana kata-kata Imam Nawawi "Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu." Kerana kasih sayang Allah itu membatasi kasih sayang seluruh makhlukNya.

Bila seorang sahabat mengadu kepada saya bagaimana dia ingin menasihati roommatenya yang semakin lama semakin jauh dengan Allah S.W.T. Sembahyang tidak lagi menjadi rutin kehidupannya. Bahkan rutin tersebut diganti dengan keluar bersama teman lelakinya sehingga balik ke bilik di waktu orang muslim bangun beribadah di malam harinya.


Terdiam saya buat seketika. Saya bukanlah seorang yang pandai memberikan nasihat apatah lagi memberi tunjuk ajar dalam masalah yang sedemikian rupa. Diam-diam dalam hati saya mengatakan "Mulia sungguh hatinya" Keriasuan pada roommatenya membuatkan dia cuba untuk menyelesaikan masalah roommatenya tadi sehingga masalah tadi diadukan kepada saya.

Mungkin ada yang mengatakan masalah ini adalah masalah biasa. Tetapi harus kita ingat, apabila masalah ini terjadi kepada orang yang seagama dengan kita, adalah tidak patut untuk kita membiarkannya. Bimbang nanti di akhirat kelak dia akan menyalahkan kita akibat sikap kita yang tidak ambil pedulinya.

Sifat manusia yang sukar untuk difahami kadang kala membuatkan kita kebingungan memikirkannya. Memang tidak salah pada ungkapan yang mengatakan 'cinta itu buta' Tetapi haruskan seorang muslim itu menyerahkan segalanya hanya kerana cinta. Bagi saya cinta pada seseorang itu akan berkekalan sekiranya Allah turut mencintai individu yang kita cintai. Tetapi cinta itu tidak akan berkekalan andainya cinta yang kita berikan itu kepada insan yang Allah murkai. Jadi pandai-pandailah dalam memberi cinta. Agar cinta yang kita berikan memperoleh redha Allah S.W.T bukan kemurkan daripadaNya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...