Wednesday, August 27, 2008

Kejayaan Itu Pemberian Allah, Usaha Itu Milik Kita


“Manusia ni macam-macam kak. Saya sendiri pun tak sangka. Lepas pergi camping hari tu, baru saya tahu pentingnya saya ada kat situ” Luah hati seorang junior kepada saya.

“Kenapa cakap macam tu, Kak Radieah tak faham?” tanya saya inginkan penjelasan.

“Mula-mula berat sangat hati nak pi. Tapi sebab kena penuhi syarat paper jadi terpaksalah pi. Tapi bila saya pi, saya rasa bersyukur sangat. Pergaulan tak payah cakaplah memang dah bebas tapi sekurang-kurangnya bila ada kami benda tu terkawallah sikit”

“Betul tu Kak Radieah. Saya pun rasa macam tu. Manusia ni macam-macam. Ada yang solat, ada yang tak kesah. Ada yang saya jumpa seorang sahabat ni, cukup jaga solat dia. Solat awal waktu, kalau orang lain lambat solat dia akan tegur. Kalau nak tidur dia akan ambil wuduk. Saya pun malu dengan dia. Tapi masalahnya dia tak pakai tudung. Entahlah..bagi saya mungkin solat yang dia tunaikan tak mampu lagi mencegah dia daripada melakukan perkara mungkar. Solat dia tak masuk ke dalam hati dia. Em...” Cerita seorang junior lain yang turut pergi di akhiri dengan keluhan kecil dihujungnya.

“Sama lah juga macam Kak Radieah pun. Ada sorang junior ni, setiap hari solat dhuha. Kak Radieah pun tak solat macam dia. Tapi pakaian tak berapa nak kena. Entahlah..”

Kata orang banyak udang, banyak garam, banyak orang, banyak ragam. Apa pun kalau tak boleh nak buat semua jangan tinggal semua. Sebab Allah tak menilai kejayaan kita tetapi yang Allah nilai usaha kita. Kejayaan itu pemberian Allah, usaha itu milik kita.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...