Wednesday, August 6, 2008

Titik Perubahan

"Cuba tengok gambar Ina ni. Kening dia dah lebat dah. Hari tu waktu putus dengan Mawi, dia cukur kening. Lepas kahwin dengan Suhaimi dah berubah dah dia. Kening dah tak cukur, pakai stokin lengan" Kawan saya cuba menerangan perubahan Ina yang satu ketika dahulu pernah dilanda kontroversi selepas ikatan pertunangannya dengan Mawi terputus.

"Ye ke? Em… Berubah kerana lelaki" Lancang mulut saya melemparkan tuduhan.

"Ya, memang dia berubah kerana lelaki. Tapi sekurang-kurangnya dia mampu untuk berubah. Tak boleh kita lemparkan tuduhan macam tu. Yelah…sikap dan hati manusia siapa tahu" Penjelasan yang ringkat tetapi padat membuatkan saya terdiam mendengarnya.

Memang salah saya. Sungguh tidak patut untuk melemparkan kata-kata yang sedemikian rupa kepada individu yang mahu berubah. Kita hanyalah hambaNya. Diuji untuk Allah menilai kekuatan iman kita. Dugaan yang dilalui oleh Ina telah berjaya diharunginya tetapi siapa tahu dugaan yang sama suatu hari nanti bakal menimpa kita.

Kepada kaum Adam, nasihat saya bimbinglah kaum Hawa yang berada di bawah tanggungjawab anda. Sama ada tanggungjawab anda sebagai seorang suami, ayah, anak, adik, abang, bapa saudara dan lain-lain ikatan. Sekuat mana pun mereka, mereka perlukan anda untuk membimbing mereka menuju keredhaanNya. Seperti mana hadis daripada Rasulullah S.A.W yang bermaksud "Hawa dijadikan dari rusuk kiri Adam bukan dari kepala untuk dijunjungi, bukan dari kakinya untuk dijadikan pengalas, melainkan dari sisinya untuk dijadikan teman hidup, dekat pada lengannya untuk dilindungi dan dekat dihatinya untuk dicintai"*

* Hadis tersebut adalah marjuh kerana mengandungi unsur-unsur Israiliyyat dan tidak pula disokong dari Al-quran. Oleh itu, hadis ini tidak boleh dijadikan hujah atau mengambilnya sebagai sumber hukum tetapi untuk pengiktibaran ia dibolehkan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...