Wednesday, August 27, 2008

Undian Penentu Corak Pemerintahan


“Ala kak, kenapa seluruh Penang cuti ? Permatang Pauh dah lah..Saya ada kelas hari Selasa, nanti kena ganti lagi. Saya tak suka kelas ganti” keluh saya.
“Lebih baik cuti seluruh Penang sebab tak semua pengundi Permatang Pauh kerja kat Permatang Pauh. Kalau tak, susah mereka nak mengundi” Jawapan yang ringkas tetapi padat diberikan kepada saya.
“Ooo.. ye ke.. Tak terfikir pula saya”


Sistem demokrasi yang diamalkan oleh Malaysia memberi peluang kepada rakyatnya memilih pemimpin yang dirasakan berkebolehan untuk memimpin mereka. Sebagai umat Islam seharusnya pemimpin yang dipilih adalah pemimpin yang mampu menjaga agama Islam. Pemimpin yang bukan sahaja mampu menjaga perkara dunia tetapi juga mampu menjaga akhirat rakyatnya.

“Ya Allah ya Tuhanku. Hambamu ini tidak lagi mampu menjaga agamaMu di bumi Kelantan ini. Kami ditekan di segenap penjuru. Ya Allah, Engkau peliharalah negeri ini seperti mana Engkau memelihara rumahMu daripada serangan tentera Abrahah” Pemimpin mana lagi yang mampu mengungkapkan doa sedemikian rupa…

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...