Wednesday, August 27, 2008

Percaturan Hidup


Konsep Imam As-Syafie dalam menentukan hukum-hukum fiqh adalah berat sedikit berbanding dengan mazhab fiqh yang lain. Ia berlaku kerana sikap hati-hati dan menjauhkan sifat ragu-ragu dalam menjalani ibadah telah membuatkan hukuman sedemikian rupa dijatuhkan terhadap sesuatu perkara. Contoh yang paling mudah ialah hukum bersentuhan antara kulit lelaki dan permpuan yang anjabi sama ada secara sengaja ataupun sebaliknya dihukumkan membatalkan air sembahyang. Namun menurut mazhab lain ia tidak membatalkan air sembahyang kecuali timbulnya syahwat.

Imam As-Syafie mengakui perkara tersebut kerana adanya hadis yang sahih berkenaan hal tersebut. Tetapi persoalan yang ditimbulkan oleh Imam As-Syafie dalam menentukan bagaimana untuk mengetahui timbulnya syahwat kerana perkara tersebut subjektif, jadi untuk menjauhkan perasaan ragu-ragu Imam As-Syafie telah menjatuhkan hukum batalnya air sembahyang. Perasaan ragu-ragu adalah mainan syaitan dalam kehidupan harian manusia terutama sewaktu melakukan ibadah. Hukum yang telah ditentukan oleh Imam As-Syafie telah menjauhkan umat Islam daripada bisikan syaitan yang tidak pernah putus asa dalam menyesatkan kita.

Hidup ini adalah satu percaturan. Sering kali akan timbul perasaan ragu-ragu, curiga dan sebagainya dalam kehidupan kita. Oleh itu, berusahalah untuk menjauhkan diri kita dari perasaan ragu-ragu. Perasaan ragu-ragu dapat di atasi dengan memberatkan sedikit sesuatu perkara yang membuatkan kita ragu-ragu seperti mana yang dilakukan oleh Imam As-Syafie.
Perasaan ragu-ragu selain dari mengganggu kita sewaktu melakukan ibadah, ia juga sering mengganggu kita sewaktu dalam perhubungan antara muslimin dan muslimat. Sebab itu, untuk menghilangkan perasaan tersebut, beratkanlah hubungan tersebut. Maksud memberatkan hubungan di sini ialah tidak perlulah selalu berhubung sama ada sewaktu bergerak kerja, sewaktu proses pembelajaran ataupun dalam usia pertunangan. Berhubung hanya pada perkara yang perlu. Janganlah pula dipersoalkan perkara yang perlu itu, perkara yang semacam mana. Sebab kita sebenarnya akan merumitkan lagi keadaan seperti mana peristiwa Nabi Isa A.S dan Bani Israel sewaktu baginda memerintahkan menyembelih seekor lembu. Apabila mereka terlalu banyak mempersoalkan tentang lembu tersebut, mereka hampir tidak dapat menemui lembu yang dimaksudkan.

Saya hanya melemparkan cadangan. Bukan untuk ikutan kerana saya bukanlah arif dalam hal yang sedemikian rupa. Bagi saya konsep ikhtilat itu mudah, tetapi kita merumitkan keadaan. Percaturan hidup kita tidak sukar sekiranya kita mampu menghilangkan perasan ragu-ragu, ditambah dengan ilmu yang kita amal untuk menempuh hidup yang Allah S.W.T tentukan sebagai medan perjuangan. Akhirat nanti perjuangan kita Allah akan tentukan sama ada kita berjaya atapun kecundang.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...